Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 702 ggr
Robert
0

Step-by-Step Black & White Photography

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Brevid mig har jag en bok som jag nyligen har läst. Författaren till boken ger en hel del tips på hur du kan få mer stuns i svartvita bilder.

Här har jag skrivit lite om boken.

För att få fram till slutresultatet i bifogad bild så har jag använt fyra olika digitala mörkrumstekniker. Dodging, sepiatoning, infraröd och konvertering still svartvitt.

Hälsningar

Robert

Robert
0

Färg -> svartvitt -> handfärgat tältduken -> lagt på brus -> och mixat lite med burning mm. Alla tips hämtade från boken.

Hälsnignar

Robert

Citron
0

Svart-vita fotografier är någonting jag älskar. Tror jag ska köpa den där boken, den verkar både spännande och lärorik. Tack Robert för tipset!

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Mandrakonian
0

#1 jag har letat och letat men äntligen hittade hur man gör , tack Robert .

Barkis
0

Förr i tiden så handkolorerade man svart-vita fotografier, d.v.s. på en porträttbild så kunde kvinnan ha röda läppar och blå ögon och resten var alltså svart-vitt.

Hur tusan gör man det snyggt i Photoshop Elements?

Niklas
0

#4: Fråga Mattias "Moderskeppet". Han har gjort det på sin Avatar.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Mr_Miyagi
0

Om man vill ha kvar lite av orginalfärgen i detaljer så att säga så börjar man med att göra två lager. Kopiera detaljen som du vill ha kvar i färg och lägg det i det nya lagret. Du behöver inte vara så noga med kanterna, bättre att finjustera dem sen med hjälp av en lagermask (där man kan "måla" opaciteten med svart eller vit färg i kanterna, vilket gör lagret mer eller mindre genomskinnligt). Konvertera sedan det undre lagret till s/v och voila, du har en "kolorering". Man kan ibland behöva dra ner opaciteten lite i färglagret för att det inte ska bli för starkt.

Vill man ha det med lite mer  traditionell "kolorerings-känsla" så kan man leka lite med färglagret och dra på färgerna lite granna (eller urvattna) eller förvrida dem lite.

En annan variant är att man har en s/v bild och från den vill lägga på färg. Ett enkelt sätt om man vill ha en enhetlig fär är att kopiera den delen av bilden man vill ha i färg till ett nytt lager och sedan använda alternativet "färglägg" (heter så i gimp, vet inte exakta namnet i photoshop), där kan man ställa in nyans, mättnad och ljushet och det blir ofta bra.

Sen finns det mer avancerade alternativ med hjälp av alpha-kanaler o.s.v. Eller så kan man bara måla på med en pensel (i ett nytt lager) och använda olika "layermodes" och lageropaciteter.

Här är ett par bilder som varit utsatta för den först beskrivna metoden. På brölloppsbilden har jag även lagt till lite sepiatoning med hjälp av "färglägg" i det s/v lagret samt lite vinjettering, blommorna har låg färgopacitet.

Mr_Miyagi
0

Och en till…

Robert
0

Tjusiga bilder Mr_Miyagi och guiden.

Hälsningar

Robert

Barkis
0

Verkligen tjusigt! Bröllopsbilden är precis vad jag menar - färgerna finns där först när man "letar" efter dem. Jag bugar och tackar för edra svar :-)