Foto som konst
Jag har en liten undran…….Det är många här som lägger ut sina vackra bilder. Många tar sej friheten att ändra och tycka att bilden blir vackrare på ett annat sätt. Då är ju konsten ogjord? Eller? Jag tittar ofta på akvareller mm på nätet. Dessa konstnärer behöver ju inte vara rädda att verken blir ändrade. Hur tänker ni som har fotografering som yrke. Det är ju lättare att "sno" ett foto än en akvarell. *funderar och funderar*
Den här sajten är till stor del till för att hjälpa oss som är här att bli bättre fotografer och bildbehandlare. Om någon ändrar en bild är det ofta för att visa på ett alternativt eller nytt sätt att göra saker.
Det vore en annan sak om det var en vernissage.
Vänliga hälsningar
Niklas
Ok #1 tack för svar. Men ni som är fotokonstnärer, hur gör ni för att skydda era verk. Jag menar inte bara på fotoifocus. - lite allmänt på nätet. Ni kanske inte lägger ut nåt - eller? Usch vad jag är frågvis, men är man inte nyfiken så får man inte veta!!!
Jag ger väl min syn på det också då. :-)
Man måste lita på lagarna. Eftersom det inte är tillåtet att ta andras bilder, vare sig på nätet eller någon annanstans, får man utgå ifrån att folk är ärliga. Visar det sig att någon ändå tar en bild kan man antingen skicka en faktura eller polisanmäla.
Jag tycker att det vore fel att inte visa bilder bara för att de inte ska bli kopierade. Vad är det då för glädje med konst?
Vänliga hälsningar
Niklas
#3 Jo man måste ju tro och lita på människor. Jag är i alla fall glad över att få titta på foto och bilder här. Jag blir inspirerad av alla duktiga fotografer här!!

Jag håller med Niklas. Man kan ju inte låta bli att visa upp sina bilder bara för att någon kanske använder dom utan tillstånd. Som Niklas sa så får man skicka faktura om någon har använt bilden.
På detta forumet visar folk upp sina bilder av olika anledningar. En del vill ha kritik och förslag för att kunna bli bättre. Andra vill bara dela med sig av sina bilder. Det är ju inte roligt att ta en massa bilder utan att kunna visa upp dom. Ibland kan det vara i undervisnings syfte eller visa hur foton ser ut från en viss kamera eller ett objektiv.
Så kom igen sensa och visa upp lite bilder.
Eddie
#5 tack för din kommentar. Jo jag vill gärna visa mina bilder, jag har många fina (enligt mitt tycke :-) ) Har bara inte kommit in i tekniken hur jag gör ännu! Kanske snart~~@>

sensa, det verkar som om du har fått många bra svar här ovan.
Jag vill ha du har i åtanke att många har blivit väldigt duktiga fotografer här på Foto iFokus just för att de har delat med sig utav sina bilder och kommentarer.
För min del så lägger jag ut bilder här för att jag vill ha feedback på dom. Det finns saker i bild som jag inte har noterat som kanske andra ser. Kommentarerna som jag får och som jag ger hjälper mig att utvecklas.
Hälsningar
Robert
#7: Dina kommentarer om störande detaljer i bilder har fått mig att tänka mycket mer på det. Det är ett exempel på vad jag har lärt mig.
Vänliga hälsningar
Niklas

#8, skarpa bilder, enkelt och tydligt budskap - ledord som jag har lärt mig i New York Institute of Photography.
Hälsningar
Robert
lägg en textremsa med ditt namn o webadress mitt över bilden eller i ett hörn så gör du bilden mindre åtråvärd.
akvareller och annan konst går ju också att sno, men det är roligare att måla själv… :)
(och om du hittar ett foto som liknar ditt så kan du ju aldrig vara säker på att det är snott eller att nån åkt o ställt sig på samma plats o arrangerat exakt lika som du gjorde…)