Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 2217 ggr
jojjehanna
0

300 dpi

Någon tipsade om sidan där man kan skicka in Sverigebilder som man kan få 3000:- för och jag tänkte nappa på detta. MEN man ska maila in bilder högupplösta i 300 dpi. VAD innebär detta och HUr gör jag? Bilderna kommer från mina Canon EOS 10D eller 5D och är tagna med bästa jpg eller RAW. Jag har aldrig minskat ned bilder så här och har ingen susning om hur man gör. Beskär man? Om man inte vill beskära hur ställer man in då? Jag har PS Elements om det är där man gör det… TACKSAM för HJÄLP!!!

Robert
0

Bildstorlek och bildkvalité, en artikel som kanske kan hjälpa dig.

Robert

Mr_Miyagi
0

Om det är en bildbyrå så är det nog standard att leverera i 300dpi i A3 storlek vad jag erfar. Det betyder att du nog kommer få interpolera upp bilderna, speciellt med 10D:n.

jojjehanna
0

Jag fattar INGENTING! Borde inte en 5D ha fler pixlar/tum än 10D? Så är det INTE trots att båda fotats med högsta jpg. Jag får bara 72 pixlar/tum på 5D:n alltså måste jag ändra storleken mycket för att få 300 pixlar/tum eller har jag fattat helt fel? Jag går in på PS Elements: Bild: ändra storlek och där skriver jag 300 istället för det ursprungliga 72. Är det rätt sätt? Borde jag göra så varje gång jag lämnar in en A4 förstoring? Har inte gjort så hittills utan bara kommit med originalbilden (ev ändrad i PS till det bättre) och jag tycker det har blivit bra men kunde det ha blivit ännu bättre? Nu är jag lost…

Niklas
0

#3: Pixlar per tum har inte med bildfilens storlek att göra. Det är en inställning som talar om för en skrivare hur bilden ska skrivas ut. Om två filer är lika stora och den ena har inställningen 72 dpi och den andra 300 dpi kommer den med 72 att skrivas ut på störst yta och den med 300 med bäst Upplösning (pixlar per area).

Du kan ändra det i exempelvis Photoshop.

Var det begripligt?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Mr_Miyagi
0

72 dpi (dots per inch) är normalt den Upplösning som skärmen visar. När du jämför bilderna från 10d och 5d och båda visar 72dpi så kan du ju också jämföra utskriftsstorleken vid denna upplösningen. 5d kommer kanske ha dubbla storleken. Det upplösningen talar om är helt enkelt hur många bildpunkter per ytenhet som den visar. En TV har t.ex. väldigt låg upplösningen vilket gör att man inte ser detaljer i bilder. Högkvalitativa utskrifter på 300dpi har väldigt hög Upplösning och alla detaljer syns mycket bra.

Varför bildbyråer vill ha 300dpi är framförallt för att man vill ha dubbla upplösningen mot upplösningen man trycker i. 150dpi är vanligt i tryck. Detta tror jag är för att undvika moarémönster när man konverterar bilden till rastergrafik för tryckpressar.

jojjehanna
0

Tack, vänner! Men en fråga kvarstår, när jag lämnar in filer för att framkallas, borde jag göra om dpi-storleken vid förstoringar? (Som ni ser är jag fortfarande inte helt klar på detta)

Niklas
0

#6: Det är lite fånigt för egentligen kan tryckerier och "framkallarna" själva ändra upplösningen till den de vill ha. Om de inte kräver en speciell Upplösning behöver du nog inte göra något.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Mr_Miyagi
0

När man håller på och ändrar upplösningen så brukar bilden behöva skärpas upp lite. Det är anledningen till att man ofta lägger på lite oskarp mask när bilden är "färdig". Om man ska lämna in bilderna för framkallning och man vet vilken storlek/upplösning de ska ha så kan man fixa detta själv och lägga på lagom med oskarp mask. Lite extra jobb, men då har man bättre kontroll över förloppet själv och man kan få ett bättre resultat.

Sen om man tycker det är värt besväret är upp till var och en…man kan ju diskutera hur stor skillnad det gör på små förstoringar, men det beror ju också på om man fotar RAW eller jpg, och i jpg fallet vad man har för uppskärpningsinställningar i kameran.

jojjehanna
0

Tack igen!