Förbättra en bild
Häromdagen var jag ute med mina barn för att ta några bilder på solnedgången. Jag har en utmaning för mig själv att ta en bra bild på en traktorväg som leder till en åker.
Jag har funderat på bifogad bild nu i ett par dagar. Och har nu slutligen kommit fram till att bilden hade blivit bättre om jag hade vridit kameran en aning till höger så att vägen börjar i bildens högra hörn för att sedan sluta ungefär i mitten av bild.
Vad tror du om idén här ovan, eller har du något annat förslag?
Hälsningar
Robert

Robert.
Bilden är jättefin. Men det skulle vara mycket bättre om man såg bättre utav vägen. Vägen är på bilden lite spökligt suddig, tycker inte det passar ihop riktigt med solnedgången. Sedan har vi också de dimmiga blå-aktiga träden i bakgrunden åt vänster och framför vägen som är lite störande. Kameravinkeln och positionen tycker jag var perfekt med el-stolparna och allt. Men som tipps kan du ju exprimentra och ta olika foton från olika vinklar för att få fram villken vinkel som är bäst? :-)
MVH
- Jim Johansson
Härlig himmel! Var den så där röd?
Jag är lite kluven här… Å ena sidan tycker jag det är coolt med kontrasten mellan natur och fula elstolpar mitt i skogen, men å andra sidan tycker jag att elstolparna är lite fina i sitt motljus och att det blir fina linjer.
Måste du hålla på och förvirra en så här Robert? :)
Mvh // Johan
Jag tycker också att bilden hade blivit bättre om vägen slutat i mitten av bilden. Fört ögat från hörnet och in.
Ledningarna lyckas ju nästan med det - och jag tycker de är mer intressanta än vägen i den här bilden.
Jag håller också med om att vägen syns för dåligt. Jag funderar på hur det blivit om du haft en bil bakom dig som lyst upp vägen…?
Sist - det är kul men ganska taskigt att analysera sönder en så här fin bild. Jag hade varit jätteglad om jag tagit den!

#3. AndersE - Det handlar inte om att analysera sönder bilden. Ju mer kritik Robert tar emot, desto mer kommer han att utvecklas som en fotograf. Vi kommer även att få se bättre foton ifrån honom senare. Nu säger jag inte att Roberts foton är dåliga, jag ser ärligt upp till hans bilder och honom själv som person. Men det jag menar är att bra bilder alltid kan bli bättre. En fotograf måste likt en model, kunna ta emot kritik på rätt sätt, alltid som en komplimang.
MVH
- Jim Johansson

Jag tycker det är trevligt att gå in i bilden lite från sidan, stolparna leder en verkligen in i ”mörkret”. Den busken som är på vänster sida tycker jag behövs som balans mot dom mörka granarna på höger sida, att bilden inte är symetrisk tycker jag är tilltalande. En sak till som jag gillar med bilden det är kontrasten mörker/ljus och varmt/kallt. Jag tycker du ska vara nöjd för det är en mycket bra bild i mina ögon.

#5, 6 fina bilder, härligt med solnedgångar och när vinterlandskapet börjar lägga sig.
Jag saknar något i förgrunden som leder ögat in i bild. Den tanken har jag med mig när jag är ute och fotar, och det är det jag vill åstadkomma med bilden i #0. Vägen ska leda in ögat in i bild. I dina bilder du har presenterade här så skulle det vara att du kom närmare marken, kanske att det fanns någon buske, större stenar, staket osv som skapade kontakten.
Hälsningar
Robert