Idétorka
Har ett foroprojekt i skolan och jag har lite idétorka. Har fotat några bilder och nu ska jag ha en bild som associera med "cold war" eller ja, helt enkelt kallt krig. Problemet är att jag inte alls kan få till någon bra med med temat kallt krig. Vore super om det var någon som kan liva upp min fantasi!
Kajsa

Ett gevär i frysen =)
Blod i snö 8D
-' Rebecca Johansson
#1 Haha, ganska bra idé. Har i och för sig en gammal igensvetsad hagelbössa hemma någonstans, men jag tror att den inte får plats i min lilla frys =P
Jag tänkte på min idé där att man skulle kunna ha en pistol i snö med bloddroppar. Som "blod" kan man ju använda köttsaft xD
Men ifs så finns det ju ingen snö >___<
-' Rebecca Johansson
#4 Jo, det har ju rätt i :P
Men det beror ju också på hur man tolkar "cold war", bildligt eller bokstavligt ;)
-' Rebecca Johansson

Jag har en känsla av att bildligt och bokstavligt är ungefär detsamma när man använder elementen kyla och vapen i bilden.
Annars är det ju en idé. Det kalla kriget var en period av terrorbalans, inga direkta krigshandlingar förekom mellan parterna, medan de visade stor animositet i ord (inte nödvändigtvis handling). Men kapprustning var ett av de tydligaste tecknen på det kalla kriget, och båda sidor samlade enorma arsenaler som skulle räcka till att utplåna jordens befolkning flera gånger om. I det kalla kriget ingick också restriktioner för resor och handel, varav en del fortfarande kvarstår gentemot vissa parter.
Jag har väldigt svårt att hitta uttryck för det kalla kriget i bild. Visst skulle skrotupplaget vid Archangelsk i Vita Havet säga en del om det kalla kriget, eller de rader av militära traktorer som står och väntar på att skrotas på upplag, men det ligger ju rätt långt bort, så det blir kanske rent praktiskt svårt att avbilda.
De synbara tecknen på det kalla kriget är kanske mest arrangemangen för säkerhet kring de berörda ambassaderna, vilka är en nära nog direkt följd av det kalla kriget, även om det därefter har tillskjutits andra orsaker till att ha såna. Man kan ju också argumentera för att terrorismen som vi känner den är en frukt av det kalla kriget. I viss mån är det så, men kan man fånga något av det kalla kriget i bild? Det var kanske lättare medan det fortfarande pågick och det fanns mer tydliga tecken, som muren i Berlin eller barriärerna vid gränspassagerna mellan de två tyska staterna.
Det pågår fortfarande kallt krig på andra fronter, så en väg att återge det i bild kunde vara att fånga propagandakriget från Kuba gentemot USA eller från Sendero Luminoso (Tanken Gonzalo) gentemot Perus regering (kanske inte helt kallt…). Det finns exponenter för båda dessa i Sverige, men det kan vara svårt att tydligt se kopplingen till kallt krig; den enklaste av de två är väl Kuba mot USA, där Svensk-Kubanska Föreningen agerar som den kubanska regeringens röst. Kampanjen för att "frige de fem" är ett exempel på kallt krig, och språkbruket där man säger blockad i stället för embargo mm.
Jag skulle kunna tänka mig att en bild från någon manifestation, där något tydligt tecken syns, exempelvis basker med Che-märke eller tröja och någon slogan skulle kunna vittna om kallt krig; rent krasst är ju också relationen mellan USA och Kuba till stor del en frukt av det kalla kriget, och det är ju också en del av det kalla kriget som alltjämt pågår.
Sen hänger det kanske lite på deadline?
Fråga; är det just kalla kriget som det ska handla om eller är instruktionen "cold war"? För, ett kallt krig för mig kan vara ett känslolöst bråk eller handling, att tala någon bakom ryggen eller att frysa ut någon. kallt, kyligt, känslokallt…
Ser framför mig en grupp människor i ring och en person som står utanför med huvudet nerböjt. En blåare ton i bilden, för att stärka den kalla känslan… det är nog så jag hade tänkt.
Tack för alla tips! Är färdig med uppgiften och den löste sig på ett annat sätt, men tack ni som gav förslag =)

Man är ju lite nyfiken att se resultatet efter att alla hjälpt till med förslag.
Ja , hur gick det?
Det blev inget kallt krig, som sagt det löste sig på ett annat sätt :)
Visa bilden? :)
-' Rebecca Johansson