Små grodorna

#3 Riktigt fint öga!!

Man är tydligen ganska ensam om att tycka att grodor är bra fotomodeller eller så blev bilderna kassa?
Och kan hålla med om att dom blev inte jättebra men dom är ju så hoppiga men de vore kul med lite input om någon har någon åsikt om bilderna?
mvh/bjorsa
Jag tyckte det var härliga bilder! underbart att se nu i höst rusket….riktigt snygga!
Alltså.
Grodor är fina modeller. Särskilt bra blev ur min synvinkel makrobilden där båda grodögonen är i fokus. Den sista bilden är också härlig. Gömd groda!
mvh/gurin som hela tiden förundras över dina makron.

Fina grodor bjorsa ! snyggt med det blötta runt om , perfekt !

#13 Tack sarae egentligen hade jag tänkt att fota dom tidigare i höstas men de kom annat emellan och sen så frös dammarna men nu är ju allt upptinat så då passade jag på att fota dom nu men egentligen hade jag velat ha en massa grönalger i vattnet tror nämligen att grönvatten + leran hade blivit fint men de får vänta till nästa år.
#14 Tack Gurin å visst funkar dom väl som modeller :-)Jag gillar ju makro fast en sak irreterar mig och de e de korta fokuseringsområdet jag skulle vilja ha hela huvudet i fokus inte bara ögonen men de går inte med mina grejjor tror du de skulle funka med en systemkamera och makroobjektiv i såfall vilket ?nu är fokuseringsområdet kanske 2-3 mm och grodan 25 mm och jag fotade på ca 3 cm håll har testat med att ändra bländaren men ingen effekt tycker jag.
#15 Tack Mandrakonian jo blött var de :-)å kallt dessutom oxå men kul att leka med lera när man är "vuxen"
mvh/bjorsa
Det blir alltid svårt med skärpedjupet med makro. Det är inte klart att det är lättare med en systemkamera, men med de mycket höga f-nummer som behövs blir det andra problem. Långa slutartider är bara ett exempel. Själv har jag ett 35 mm makro, vilket motsvarar 70 mm. För att få den förstoring du brukar fota med måste jag i nästan peta på föremålet med linsen och det är inte lätt att fota något på det viset. Dina grodor skulle garanterat ha hunnit hoppa bort.
Skärpedjupet blir extremt kort om jag skall kunna hålla kameran still.
Jag skulle vilja ha ett 150 mm makro-objektiv, men har inte haft råd att köpa ett.
mvh/gurin

#16 .."men kul att leka med lera när man är "vuxen"…" Bra att du säger "vuxen" för man blir nog aldrig riktigt vuxen ;)

Ok så de blir knepigt att få till ett längre skärpedjup hmm typiskt allt är de nåt som d…s:-)) Men kanske man knåp ihop något men de finns väl säkert en massa optiska lagar som sätter krokben för en men eftersom jag inte känner till eller kan optik så e de ju bara att labba vidare :-))
De jag märker som kör med omvänt objekt som makro är att dom längre objektiven har längre skärpedjup än dom kortare kan man få nobelpriset för den upptäckten:-))
En sak jag tänkt att göra är att skruva isär lite 2 objektiv och sedan växla den inre linsen på dom och se vad för effekt de har kanske ingen men måste ju bara testas .
Har du kopplingsring isåfall vad händer om du tex kör med ett makro och sedan kopplar på ett 50 mm omvänt fast kanske blir de samma korta skärpedjup ändå .
En sak glömde jag vid grodfotografering och de var mina närbildslinser som skulle jag ju testat kanske får de bli lite grodsafari imorgon .
mvh/bjorsa

#18 :-)Tror de är viktigt att ha naiviteten/barnsligheten kvar då man inte begränsar sig med en massa "nä de där går inte" fast såklart ibland vore de ju bra att vara lite förståndig :-)
mvh/bjorsa

Är inte inne här så ofta. Men när jag går in hit brukar jag söka upp dina trådar.
Jag blir alltid så hänförd över dina bilder.
tycker inte såå mycket om valet av modeller eftersom jag tycker grodor är lite obehgliga. Men dina bilder gjorde dock att jag kan se dem ur ett annat perspektiv.
Som vanligt super bra bilder.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#21 Kul ÅsaF att du ändå uppskattade bilderna även om modellerna inte var i dina favvodjur man tänk om man kunde få en groda med päls :-))
mvh/bjorsa

#22: haha, hittar du en sådan så bara måste du fota den. Då lovar jag att köpa den av dig ;-)
Audiatur et altera pars

#23 Skall bara genlabba lite först lite huskie borde ge fin päls å då kan dom ju vara igång på vintern å hoppa i snön :-)Fast såklart finns ju inga maskar då men kanske de går att att få fram håriga maskar oxå :-)
mvh/bjorsa

#24: Ja och snygga blir nog fotograferna oavsett. Du är ruskigt duktig fotograf.
Audiatur et altera pars