Spara bilder?
Hur sparar ni era bilder? Just nu har jag två fulla datorer , en extern hårddisk , plus allt material kvar på minneskorten. Ungefär 30 minneskort. Det blir ju dyrt i längden. Hur gör ni?
Så många bilder har jag inte på min dator! Men du kanske kan bränna ut dom på dvd skivor. Där man får plats med ett par bilder.
Jo, men dem blir snabbt repiga , och snart funkar dem inte på nya datorer.
Menar du nu när blu-ray kommer?
Det tror jag inte är ett beskymmer än på ett tag.
Kanske rensa? Behöver du verkligen alla bilder? Jag tar alltid och rensar bort de bilder jag inte är helt nöjd med, de ligger bara och tar plats helt i onödan.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Jo, dem bilderna jag har nu är dem som har blivit bra…. Och jag ska ju spara alla bilder , då måste ju jag lägga över dem på typ bluray senare , det blir så mycket jobb menar jag, i framtiden.
Du får skaffa blu-ray brännare då! Då får du även plats med ännu mer!
På minneskortet behöver du väl inte ha kvar bilderna? Dom tömmer man ju när dom är fulla så man kan använda dem igen ;)
Jag sparar på externa hårddiskar, mer ordning så och det känns säkrare om datorn går åt skogen…
Investera i externa hårddiskar, finns billiga som ligger på 500gb, och där får man plats med mååånga bilder. Jag brukar bara spara på en hårddisk men man kan självklart spara på två, så har man en back-up om något skulle hända den ena hårddisken.
Och hårddiskar kommer man använda längre än dvds är jag ganska säker på, så det är helt klart värt det :)
Måste också tillägga, hörde igår att en dvd-skiva kan hålla i 1000 år om man tar hand om den på rätt sätt. Sen att man nog inte kommer använda dem om tusen år, edt är en annan sak…
Jag har DVD-skivor som fallerat efter bara ett år. Men man får väl vad man betalar för.
De är förvarade i en för dem avsedd förvaringsbox. Alltså mörkt och i tämligen konstant temperatur.
mvh/gurin
#0: Jag har åtta externa hårddiskar som jag lägger bilder på. Ett "original" har jag på en disk. Sen har jag en säkerhetskopia på en annan disk. Utöver det har jag ytterligare en säkerhetskopia på en tredje disk på annan ort.
Smart! Det tror jag nog jag ska investera i!
Disk är billigt nuförtiden. 1 TB får man för en tusenlapp. Med två stycken har du ökat säkerheten rätt mycket.
#11 Ja, det är ju ganska bra! Hoppas att "vanliga" hårdiskar är lika billiga! Skulle behöva en ny C-hårddisk.

Jodå, priserna sjunker hela tiden, och hårddiskarna blir bara större och större.
Bra! För mig iaf!
För oss alla! Ska köpa 2 st externa och så har jag redan en på 1 tb!
Inte för säljarna!
Klart det är bra för säljarna! Ett lagom lågt pris ger ju en stor efterfrågan som kommer göra att många vill köpa, det ökar inkomsterna så att de kan öka produktionen av produkten, sänka priset och öka efterfrågan ytterligare(inom rimliga marginaler). hade inte säljarna tjänat på det hade dom ju gått i konkurs ;)
åh va stolt min samhällslärare hade varit över mig om han sett detta, visar att jag faktiskt lärt mig något om samhällsekonomi! ;)
JAg vet fortfarand inte om jag tycker att dom tjänar så mycket på att det är lågt pris på hårddiskarna.
Jag märker själv att många jag känner har köpt flera ext.hårddiskar bara under 2009. Verkar bli mera "modernt".
Det tror jag också! Dessutom så är dom enkla att förvara!