Jag hittade bilder som Elements hade tappat...
Av en tillfällighet, när jag gjorde en virusskanning på min Windows-dator, fick jag syn på att det skannades en massa jpeg-filer som låg i en tempmapp.
För ett par år sedan använde jag för sista gången albumfunktionen i Elements, den som automatiskt laddar ner bilder. Skälet till att jag inte använder den igen är att den inte spar bilderna på önskad plats på hårddisken förrän man uttryckligen säger till om det. Det första fönstret som kommer upp och som säger "copying to hard drive" tappar alldeles bort bilderna om man inte gör det momentet.
Men, visade det sig, bilderna som jag hade tappat och trodde att de var borta, låg i en mapp under "Documents and Settings" och användarnamnet, mappen är:
"C:\Documents and Settings\användare\Lokala inställningar\Temp\PSAlbumImport\ÅÅÅÅ-MM-DD-hhmm-ss\DCIM\100CANON"
Å stär för år, M för månad, D för dag, h för timme, m för minut och s för sekunder, och det sista mappnamnet är mappen som bilderna kommer ifrån; om man har en annan kamera blir det så klart ett annat namn, och mappen kan ha ett annat nummer än 100. Men bilderna som aldrig skrevs in i mitt "album" låg i den där mappen, som tydligen är tänkt för tillfällig lagring av filerna innan de placeras i användarens mapp för bilder. Jag har ingen aning om varför Adobe har gjort på det viset, enklare hade väl varit att lägga dem i en av användarens ordinarie bildmappar. Mappen "Lokala inställningar" är dold, och om man gör ett sök i datorn utan att söka dolda mappar så hittar man inte det där.
Elements var inställt på att radera bilderna från kortet när de hade förts över till hårddisken, men som sagt, de hade inte förts över till rätt mapp, utan de låg kvar i en temp-mapp, som är dold, eftersom den är undermapp till en dold mapp.
Hursomhelst var det sista gången jag använde Photoshops album, jag gör det aldrig mer, eftersom programmet inte är rumsrent för import av bilder. Men jag är glad att jag har hittat dem igen; borde ha kollat direkt innan jag använde kortet igen, men - vem är perfekt?
Det var åtminstone pedagogiskt, såtillvida att jag lärde mig att inte använda Photoshops albumfunktion, eftersom den inte går att lita på. Synd bara att funktionen att söka efter bilder inte går att stänga av i min version av Elements (3.0).