Lyckats ta RAW bilder
Ja då sitter jag nu här med en massa RAW-bilder som jag inte kan titta på.
I helgen så var jag ute och tog lite kort och hade för något vecka sen ställt om till RAW, vilket jag helt glömt bort. Tog en massa bilder och så när jag skulle lägga in de i datorn hittade inte min minneskortläsare bilderna.
Jag var ju 100 på att jag tagit korten och sen när jag väl kom på vad felet var så sitter jag nu här med kort jag inte ens kan titta på.
Jag är helt väck vad gäller RAW.
Snälla någon, ja behöver hjälp för och kunna få till mina bilder så jag kan visa er på foto.ifokus vad jag har klurat med i helgen. =)))
mvh madde
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Vilken kamera har du. Kolla om Picasa klarar av ditt RAW format. Ett annat är Rawshooter som du kan ladda ner på www.pixmantec.com
Eddie

Rawshooter essentials kan jag rekommendera. Picaa kan också läsa bilderna.
Vänliga hälsningar
Niklas

Det fanns ett bra seminarium om Lightroom från Adobe på fotomässan. Det verkar fungera alldeles utmärkt. Plus att det är gratis som sagt. Ett tag till.
RAW är ju ett himla trevligt format att fota i, eftersom man då kan gå in på detaljnivå och göra ändringar. Det är inte längre lika viktigt att du ställer in rätt Vitbalans i kameran vid fototillfället. En sån ändring gör du lätt i efterhand med en RAW-fil. Plus att du kan ändra i princip allt annat i bilden också, temperatur, exponering mm.
Men innan du "framkallat" bilden i ett program så finns egentligen bara en massa rå-data. Ingen färdig bild. Därför krävs det ett bildbehandlingsprogram som kan framkalla bilden åt dig, med din hjälp såklart.
Jag kör själv PhotoShop CS2, det fungerar utmärkt. Lite dyrt kanske. Men värt pengarna.
Jag har bara photoshop elements 2 på min bärbara dator. Så det är därifrån jag får gå efter.
Jo kanske ska tacka er som har tagit er tid och svara i min tråd.
Sen har jag en Canon Eos 300D.

Madde, med din kamera så följde det med ett program som konverterar dina rawfiler. Med ett konverteringsprogram kan du få en bild helt färdig, exempelivs konvertera en bild till svartvitt, lägga till effekter mm. En rawkonverterare är ett väldigt avancerat och lättanvänt program.
Hälsningar
Robert
Ja lightroom kan jag rekommendera eftersom det nu i beta stadiet är gratis. jag brukar använda antingen PS camera RAW eller RAW shooter essentials (RAw shooter essentials e grattis till skillnad mot RAW shooter pro ). men börjar fastna mer och mer för lightroom men saknar en del funktioner fortfarande så dom bästa bilderna blir det in i Photoshop med
men precis som robert skriver så borde du fått med nån typ av program för RAW med din kamera
Hmm vet inte om jag fick med ett sånt program till min kamera. Om jag har det så ligger det här någonstans.
Jo nu har jag skaffat picasa 2 och kan nu se mina RAW bilder. Men hur gör jag nu för och spara en bild utan att den blir som jag testar. Vill ju behålla orginalbilderna.
Och hur omvandlar jag det till vanliga Jpeg. =)))
Tack än en gång för alla era svar. =))
#9: Jag har för mig att om du väljer exportera konverterar den till jpeg.
Vänliga hälsningar
Niklas
Ok då ska jag testa det. =)
Så ska jag berätta hur det går. =)
tack niklas

Hur har det gått Madde, har du lyckats spara dem i jpeg? Vi längtar efter att se dina kort inne på iller ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars