Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 1691 ggr
Glokula
0

Isoinställning?

Hallå, jag undrar lite om vad man ska ha för isoinställning då man ska fotografera porträtt? i dagsläget har jag 800. Min kamera är en Nikon D40. Tack på förhand för alla de svar som ni skriver.

[mingdie]
0

Du skall ha så lågt ISO som ljuset tillåter. 200 vore bra. Ju högre ISO ju mer brus i bilderna.

Metinia
0

Vilket ISO du ska ha beror på hur ljuset ser ut där du ska fota, är det ljust (t.ex. dagsljus/solljus eller studioblixtar) kan du ha 100-200 i ISO. Är det lite mörkare, t.ex. skugga men ändå utomhus, så kan 400 passa. Däremot om det är ännu mörkare så kan man gå upp till 800, men det blir brusigt. Över 800 tycker jag att du sällan ska ha, det blir väldigt brusigt då. Vilket ISO du kan/ska ha beror också mycket på hur ljuskänsligt ditt objektiv är (alltså storleken på bländaren). Exemplerna som jag angett passar mig bra då jag har ett objektiv med bländare 4-5.6. Har du större bländare än så (t.ex. 2.8) kan du ju gå ner lite i ISO jämfört med exemplerna jag gett och har du mindre bländare så får du kanske gå upp lite.

Martin
0

Huruvida det blir "väldigt brusigt" vid ISO 800 beror ju faktiskt också på vilken kamera man har. Många kameror hanterar ISO upp till 800 eller 1600 utan större problem.

mvh Martin

Metinia
0

#3: fast nu utgår vi väl ifrån en D40, i och med att det var det Glokula hade.

Martin
0

Det hade jag missat. Ja, det kan man ju kanske göra i och för sig. My bad.

mvh Martin

Inkanyezi
0

Sedan beror det ju lite på vad man vill åstadkomma. Om man vill ta svartvita bilder som ser ut som bilder som förr togs med högkänslig film, då kan man vilja ha bruset. Det gäller väl mest när man tar inomhus i svagt ljus.

Annars är det ju ofta så att man vill ha stor bländaröppning (t.ex. 2,8), för att skärpedjupet ska bli litet och bakgrunden suddas ut. Då kan man gott använda lägsta ISO som kameran har. Det är ju aldrig någon nackdel att slutartiden blir kort. Om det ändå blir överexponerat med kortaste slutartiden får man använda gråfilter. Och gråfiltret kan komma till pass om man vill ha bruset och därför tar med högt ISO.

[kloakmunk]
0

jag kör d40. har inte haft några problem med höga isotal… bara man anpassar sej efter ljuset …

om det är mörkt ute så är jag inte rädd att trycka upp ison till 800 - 1600… men derimot så skulle jag inte köra iso 800 mitt på ljusa dagen. då kan bilderna bli ganska brusiga. men se till att ha brusredigering på i kameran…

Glokula
0

Tack så otroligt mycket för alla svar jag uppskattar det verkligen =)

[PeterWem]
0
Wendlas
0

Jag experimenterar en del med ISO-talen när jag fotograferar. Ibland blir man förvånad över vilka klara och brusfria bilder man kan få med t.ex. ISO 800.

Som några inlägg ovan konstaterat så finns det inga absoluta sanningar. Mitt tips är: Prova dig fram och var inte rädd för att tänja på gränserna.