Få kamera?
Jag vill ha en systemkamera, men om jag ska ha en måste jag spara ihop själv..
Hur fick ni er första systemkamera
har ni några tips på hur man kan få ihop pengar ?
Vilken systemkamera skulle ni rekomendera?
Den ska ju inte kosta så överdrivet mkt..
Jag har funderat på att köpa på blocket, det är ju lite billigare.
Jag fick delar av den julklapp och fick betala 2500:- själv på den. Jag har en Canon EOS 400D.
Du kan ju alltis försöka sommarjobba eller hjälpa till hemma mot betalning. Eller hjälpa grannar med rasta hundar, klippa gräs m.m. Eller så kan du göra lat och snålvarianten, alltså bara försöka spara din månadspeng varje månad.
Jag kan tipsa dig om att kolla på t.ex. Canon EOS 350D, 400D, 450D och även Nikon D40, D40x, D50, D60, D80. Endast Canon EOS 450D, Nikon D60 och Nikon D80 (samt D40x?) säljs som nya fortfarande, men eftersom du skrev att du skule leta på blocket skrev jag upp lite fler bra men aningen äldre modeller.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se

#1 tack :)
Jag köpte min för mina födelsedagspengar. En Nikon D40, som tycvärr sjunkit i pris nåt fruktansvärt så nu önskar jag att jag väntat o köpt en Canon eos 400D som jag stod mellan, men Nikon D40 är verkligen en superkamera för sitt pris och när man är nybörjare! SÅ VÄRD!! :)

Jag har lånat pengar av päronen till kamean + utr. Slutsumman landade strax under 7 000, vilket jag kommer betala igen efter sommarjobbet.
rekomenderar också Nikon D40! en toppen kamera som numera inte är så dyr. tar jätte fina bilder, och är en perfekt nybörjar kamera :) mitt bästa tips till dig är att gå och kolla i affärerna och känna på kamerorna först o främst och se vilken du tycker bäst om i en lagom prisklass. det finns billiga kameror som ändå är jätte bra, man behöver inte köpa en dyr kamera! speciellt inte om man är nybörjare, då är det bara onödigt. tänk på att det kommer nytt hela tiden och de förlorar snabbt sitt värde…
hoppas du lyckas hitta en kamera!
Hade egentligen tänkt sommarjobba och köpa kamera för de pengarna, men i augusti i fjol fick jag min Olympus E-500 begagnad istället. Den var billig, runt 150 euro (~1600 kr) då den har en liten defekt som gör att den inte kan fokusera automatiskt på kort avstånd (går att fixa men jag har valt att låta det vara då jag inte har något emot det). Köpte sedan till ett analogt objektiv. Är väldigt nöjd med den och begagnade kameror behöver inte alls vara något dåligt som vissa kanske tror. 
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
jag köpte en nikon d40 på mediamarkt för inte så länge sedan den kostade ca 2700kr. jag är hur nöjd som helst…
jag skickar med en länk rekomenderas
mvh allex