tjäna pengar !
jag har en fråga …
om man nu ska börja göra affär och tjäna penga på sina bilder genom internet.
ska man då skaffa sig en F-skatt eller ska man betala moms eller skatt på så sätt ?

När du tjänar pengar på dina bilder kan det vara en bra idé att betala moms, men du behöver inte ha F-skatt. Inkomsten ska dock deklareras. Du för alltså bok över dina utlägg för fotograferandet och för att få inkomster; dvs kamera och objektiv avskrivs på ett lämpligt sätt, och datorn likaså. Eventuella utgifter för annonsering och nätnärvaro, och utgifter för förbrukning dras av. Det är väldigt bra att ha de utgifterna väl dokumenterade och att du bokför dem, så har du ju själv koll på om du tjänar någonting på dina bilder.
Om du tar uppdrag ska du ha F-skatt.

Nu är jag inte helt uppdaterad vad som gäller vid årets deklartion, men hobbyverksamhet fick man tjäna upp till 30000 kr om året utan att vara tvingad att ha f-skattesedel. (när jag drev egen smedja för 4år sedan) Och uppdrag kan du sådeles ta om du inte känar mer än 30kkr. Det finns nu mera dessutom flera sidor på nätet där du kan fakturera igenom. Till exempel http://www.frilansfinans.se sånna här sider är smidiga att ha till hands om man inte kör det mera än hobbyverksamhet. Dom betalar ut det hela som lön till dig när pengarna kommer in från uppdragsgivaren. Men kolla med skatteverket vad som gäller det är ett hett tipps. 

tack så mycke för tipset !!