Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 853 ggr
Anken
0

Spara i TIFF?

Jag sitter i skolan nu och har fotolektion. Vi har redan slutat och läraren var tvungen att gå. Det är så att vi ska lägga upp en signumbild idag. Den måste vara upplagd i skolans mapp imorgon bitti så jag kan inte gå härifrån innan jag har gjort detta. Bilden ska vara 300 dpi och sparad i TIFF.

Mitt problem/fråga är om bilden måste vara fotat i RAW-format för att kunna spara den som 300 dpi?

Anken
0

Läraren har sagt vilken bild hon tycker att jag ska ta och den är fotat i Jpg. Spelar det någon roll om det är 8, 16 eller 32 Bits/Channel?

Anken
0

Jag kan inte välja dpi ens, det finns bara ppi?

Jag använder photoshop cs3.

pellepiano
0

Jo kör på ppi , det menas samma sak.

Vilken bild som helst kan göras om till 300 dpi

Hur många bitar spelar mindre roll då du fotat i jpg, och vanliga jpg är 8 bitar från början.

Inkanyezi
0

ppi eller dpi är bildens upplösning; sen har det ju en viss betydelse hur stor bilden ska vara. När man lägger upp bilder för att visa på skärm är de ett antal pixlar breda och ett antal pixlar höga, alltså inte ppi eller dpi; det avgörs ju av hur stora pixlarna på skärmen är. Om man ska ha bilden på papper så är det dpi, men bildens storlek måste anges. Alla program som ändrar storlek på bilder kan hantera de här enheterna, dvs man kan bestämma hur stort utskriftsformatet ska vara och hur många ppi som ska användas på det utskriftsformatet.

Anken
0

Jag sparade bilden som TIFF på 300ppi.

Bilden ska tydligen skrivas ut i A3-format imorgon, har jag gjort rätt nu verkligen?

Inkanyezi
0

Om den ska ut på A3 i 300dpi så är det OK att spara i A3 med 300ppi.

Man kan spara bilder för utskrift i en geometrisk serie med multiplar av det dpi-mått som ska användas (300-600-1200-2400 osv), så slipper man konverteringsfel, men 300 dpi på A3 är ett rätt stort format, så man gör det nog inte gärna större… Om ppimåttet är fel måste utskriften göras med ett filter för att det inte ska bli moare. 300 ppi på A3 är omkring 18 megapixel, och det blir rätt mycket i tiff.