Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1276 ggr
giffan
0

kamera typ?

Vad är det för skillnad på en vanlig digitalkamerorna?

kompakt, långzoom och en systemkamera?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

LeoL
0

wow … det är en stort skillnad från pris till kvallitet  ,,,!! ….

giffan
0

Jo det har jag sett att priserna skiljer sig, men om man står och funderar på en lite dyrare i den ena gruppen eller en billigare i den andra gruppen, vad kan bäst löna sig?

~ Anneli ~ 

Inkanyezi
0

Det handlar i viss mån om så väsensskilda egenskaper, att det inte är frågan om vad som "bäst lönar sig" när priserna nästan tangerar varann. Det handlar i hög grad om hur stort intresse man har för att framställa bilder och om man verkligen vill ha alla möjligheter eller om det rentav är bättre med begränsning av möjligheterna för att det blir enklare på många sätt.

Om man ska gruppera de tre varianterna, så är det så klart skillnaderna mellan dem som utmärker vardera gruppen; det finns också likheter som gör att man kanske grupperar annorlunda.

Kompaktkameran och långzoomen har ett par gemensamma egenskaper som gör dem väldigt lika i ett par avseenden. De har båda ett fast objektiv som inte kan skiftas mot något annat, och de har båda en väldigt liten bildsensor. Men där slutar likheterna, egentligen inte mellan grupperna, utan mellan olika modeller från olika tillverkare. Det finns mer avancerade såna kameror, och det finns såna kameror som har mindre avancerade möjligheter. En del av dem har också mindre möjlighet att fotografera i svagt ljus, genom att de inte har särskilt hög känslighet.

Ett par skillnader mellan kompaktkameran och långzoomen är storleken på kameran och zoomens omfång. Långzoomen är klumpigare, den går inte ner bekvämt i fickan eller handväskan, medan kompakten kan sitta bekvämt i en väska vid bältet eller ligga i handväskan och inte ta mycket mer plats än en telefon.

Sedan kommer vi till den tredje gruppen, systemkameror. Det finns ju, som du nämnde, systemkameror som till och med är billigare än vissa kompakt- eller långzoomkameror.

Systemkameran har en utmärkande egenskap, att man kan byta objektiv, så att man inte är låst till ett enda objektiv. Det kan vara avgörande för den som har speciella önskemål för fotograferandet, men det är inte det enda som skiljer systemkameran från de andra två.

Systemkameran har också en större bildsensor, vilket ger möjlighet till mer detaljerade bilder, och den har möjlighet att spara bilderna i ett filformat som ökar möjligheterna till redigering, råformat.

Sedan har systemkameran, genom att den är mer avancerad, fler möjligheter att skjuta sig i foten än vad man får med de enklare kompaktkamerorna eller flera av långzoomarna. Om man inte är så intresserad att man lär sig kamerans olika inställningar och hur de påverkar resultatet, då är systemkameran rent ut sagt olämplig, och kommer möjligen att i genomsnitt ge sämre resultat än man hade fått med någon av de mer lättskötta kompakterna.

Systemkameran är också en rätt stor klump att bära på, även om den inte väger väldigt mycket.

Systemkameran är lämplig för den som har fotograferingen som intresse och vill utöka sina uttrycksmöjligheter i bild. Den kräver, för att man ska kunna få full nytta av dem jämfört med kompakt, att man lär sig grunderna i hur det fungerar att framställa bilder, både beträffande optikens egenskaper och sensorns. När man har lärt sig det kan den bli ett följsamt verktyg, men om man inte jobbar på de sakerna kan den kännas som en black om foten.

Och om man ställer frågan; dvs om man inte har det här klart för sig redan, då är kanske inte en systemkamera det man skulle vilja ha.

För det alla kameror har gemensamt är att det går att ta bilder, och att bilderna kan bli bra från alla sorterna när man använder dem på rätt sätt. I det avseendet är kompaktkamerorna oftast enklare att sköta, långzoomen kräver mer, och systemkameran kräver allra mest av den som är bakom den.

Sedan finns det inom var och en av de respektive grupperna också skillnader som kan vara så stora att de är värda att tänka över ordentligt. Det finns kompaktkameror som erbjuder nästan lika många möjligheter att göra fel som en systemkamera, och det finns systemkameror som är enklare att hantera än andra.

Och för undvikande av missförstånd; alla tre typerna kan användas för seriöst bildskapande, och även den som vet vad man kan få av en systemkamera och förmår sköta den, kan ha skäl att välja en annan kameratyp. Det är inte en successionsserie där den mer avancerade saklöst är bättre än de andra. Alla tre grupperna har egenskaper som kan vara önskvärda beroende på vilka preferenser man har.

giffan
0

#3 Oj tack för en bra förklaring.

~ Anneli ~ 

Astro-Chicken
0

#4 Det kan vara bra att tänka igenom hur man vill använda kameran innan köpet och inte falla för att köpa en systemkamera för att det är lite trendigt just nu.

För att sedan komma på att den endå bara blir liggande hemma på köksbänken när man är ute med familjen eller är på semester, för att det finns ingen i familjen som förstår sig på alla knappar och funktioner samt att den är för otymplig. Man kan hitta många anonser på systen på blocket med rubrik "säljes på grund av bristande intresse".

Så mitt råd är läs vad #3 skrivit och bilda dig en uppfattning om vad just du vill ha en kamera till.. Lycka till med kameraköpet..Glad

giffan
0

Ja min kamera jag har nu blir mest liggandes… och jag tror inte att jag kommer bli så jätte aktiv på att ta kort.

Men köper man en kamera som passar så kan det kanske bli roligare att ta kort.

Kan ni rekomendera någon kamera man kan köpa som är hyggligt enkel? Och prisvärd.

~ Anneli ~ 

Inkanyezi
0

Allting som är nytt kräver lite inskolning, och när det gäller kameror så måste man på alla modeller lära sig själva handgreppen; det står i bruksanvisningen, men man måste ta sig tid att leka lite med det, så att man inte står handfallen varje gång man ska plocka fram den där mackapären.

Alla är hyggligt enkla, och det finns också kameror som är "prisvärda" genom att de har ett förhållandevis lågt pris. Jag tycker inte att man ska hänga upp sig alltför mycket på priset, snarare att man kan sätta en övre gräns, så att man har en budget för hur man ska kunna handla. Det går att få tag på bra kameror som ger bra resultat i prisintervallet mellan omkring 700-1500 kronor, men det kan vara klokt att läggs ribban högre och skjuta till lite mer för att få något som passar bättre, och då ska man titta på egenskaperna hos det man får.

Flera tillverkare har till exempel modeller som saknar utskjutande delar. De flesta kompaktkamerorna har ett ganska ömtåligt objektiv som trycks fram av en liten motor när man startar dem. Jag tycker att det är en bra idé att inte ha någonting som sticker ut. Det är lättare att lägga ner kameran i handväskan om den inte har utskjutande delar, vare sig de bara kommer ut när man startar den eller om de ständigt sticker ut.

Det finns också ett par kameramodeller som tål vatten, så att man kan diska dem om de blir smutsiga; det kan vara en mycket värdefull egenskap.

Jag tror att de flesta är så pass försiktiga att det inte är stor risk att det kommer vätska i kameran,

Priserna på några av de där kamerorna ligger i intervallet 1500-3000 men en del av dem är dyrare, och jag tror att man ska lägga budgeten hyggligt högt. Då kan man få en kamera som inte bara är lätt att använda, utan också som inte löper så stor risk att skadas, och som dessutom är snygg att se på, en egenskap som inte är oviktig. Flera tillverkare har såna, Olympus, Fuji, Sony etc, och exempelvis MediaMarkt för väl i stort sett alla. Kanske att det inte är så lätt att hitta något bra ställe att handla i närheten av där du bor, men det kan vara värt att försöka hitta någon affär där man kan titta och känna på grejerna.

En modell är Olympus µ1040, en annan är Fuji FinePix Z10fd en tredje är Samsung NV9, och en fjärde Sony T700. Alla de här kanske inte ryms inom den föreslagna prisbilden, och det finns fler modeller än de här, det kan vara värt att titta på andra också. En trend man kan se hos senare modeller är att de är färgsatta och formgivna för att tilltala ögat. Det som jag ser som en viktig egenskap hos dem jag föreslår här är just att de genom att de saknar utskjutande delar är väldigt oömma. (Olympus och Fuji har extremt oömma kameror också i några modeller.) De är också väldigt lätta att sköta när man har lärt sig hur de fungerar, men det är knappast intuitivt.

Min tanke bakom det jag föreslår är att det ska vara en kamera som inte kommer att bli liggande, utan som kommer att följa med, och som inte ser så förbålt teknisk ut. Det är lika fin teknik inuti, men man behöver ju inte ha en apparat med formgivningsanor från trettiotalet…

giffan
0

Du ska ha jätte stort tack för hjälpen. Ska titta på de kameror du föreslagit.

~ Anneli ~