Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1667 ggr
Izzzyz
0

Skräp i kameran

Hur gör man rent en kamera. Tror att jag har fått sand mellan kamerahuset och objektivet.

Mvh Tina

BrightGloria
0

Leta bland trådarna här inne för det finns flera inlägg om hur man tvättar sin kamera.

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

pellepiano
0

Det är vanligt att system kameror får damm på sensorn när man byter objektiv. Man kan prova att blåsa bort det med en lite blåsbälg eller köpa spatlar och rengöringsvätska för sensorer eller lämna in den för rengörning.

Sen är det bra om man anger vad man har för kamera, vad problemet resulterar i , så inte folk svarar i onödan , på fel saker ( haha, som jag säkert gjorde här =).

Inkanyezi
0

Jo, jag tänkte likadant som pellepiano, det kanske är en kompaktkamera, och att det raspar när den drar ut objektivet, för att det är sand emellan. Om det är vad det handlar om så finns inget bra sätt att göra rent det vad jag vet. Kanske vända den neråt och hoppas att det ramlar ut när man kopplar på den.

Vore det en systemkamera och det var mellan kamerahus och objektiv, då kunde man ju bara borsta bort det.

Izzzyz
0

Jag har en Nikon D40. Missade det totalt!

Inkanyezi
0

Okej, då vet du kanske var den är smutsig? Det är olika hur man tar bort smuts beroende på var den sitter. Det går ju att ta bort objektivet på kameran, och om det är, som du säger, sand emellan, så borde den vara lätt att komma åt.

Men det är mycket viktigt när du plockar bort objektivet, att du inte får in smuts i spegelhuset, eftersom sand och damm kan ställa till med värre problem där. Om du har akräp på mattskivan, som syns i sökaren, så kan du försöka blåsa rent med till exempel en gummiblåsa. Håll i så fall kameran med öppningen neråt, och kolla att det inte sätter sig på sensorn i stället. Du kan också helt enkelt strunta i om du ser skräp i sökaren, det kommer inte på bilderna.

Sensorn är en särskild historia, och den behöver ibland göras ren. Det finns flera trådar om det här, och om man inte är säker på hur det ska göras så kan man lämna in kameran för sensorrengöring.

Om du är osäker på var smutsen sitter så kanske det ändå är bättre att låta en verkstad rengöra kameran.

Lycka till!