Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 539 ggr
Martin
0

Objektiv till digital systemkamera + lite annat

Ja, jag är ute i väldigt god tid - jag vet. Men jag kikar lite på olika tänkbara paketlösningar till den kamera jag eventuellt skall köpa nästa sommar eller liknande, min första digitala systemkamera. Tankarna nu ligger på en Canon EOS 400D.

Objektiven jag funderar mest om är tele / telezoom-objektiven. Det finns förvisso mer än Canonobjektiv som passar, men jag är främst intresserad av tele eller telezoom som sagt. Tittar man t.ex. på Canons 100-300mm/4-5,6 USM så går det på ca 3.400 ink moms, medan ett 100-400mm/-5,6 L IS USM går på det femdubbla, närmre 15 lax. Visst, IS som ju är "antiskak" men vad står L för? Har inte hittat det någonstans :S Prisskillnaden ter ju sig gigantisk med tanke på att det "bara" är 100 mm extra, förvisso med IS. Och ett L (som ju kan vara lite av varje). Fundersam

På tekniska specifikationer om själva kameran står också under objektiv: "Alla EOS-kompatibla objektiv samt EF-S passar, ger en förstoringsgrad på 1,6x".

Så om jag då har ett Canon 100-300 mm, så har jag i princip ett 160 - 480?

Tips, tankar, lästips mm runt detta mottas tacksamt. Dvs, runt vad det är man skall tänka på och vad "L" och "1.6 x förstoring" betyder, inte just på vilka objektiv som kanske är de man skall satsa på. Den frågan återkommer jag till om ett halvår Räcka ut tungan

mvh Martin

[mingdie]
0

Några kommentarer oavsett kamera märke.

1. Du får vad du betalar för. Dom flesta har en billig och dyr serie (även sigma har det) och skillnaden kan oftast vara ganska stor. Inom dom olika serierna hittar du bra och dåliga objektiv.

2. 100-300 4-5.6 är ett ganska långsamt objektiv så du behöver mycket ljus. Ofta brukar objektiv med så här stor range vara lite mjuka up mot 250-300. I ett 100-400 så spelar antiskak stor roll. Tänk på att det blir 160-640. Samtidigt är det mycket dyrt att tillverka ett objektiv i den storleken.

3. Tänk efter vad du mest tar för foton. Om du vill ha bättre bildkvalitet och skärpa så dela på zoom rangen. Det ultimata är att ha ett antal fasta objektiv men det är inte praktiskt. Min egen fotografering är mycket porträtt, barnfoton, sportfoton och innomhus sport. Så jag kör med 18-55 och 70-210 zoom samt 24 och 50mm fasta med bra ljuskänslighet. (1,7). Ibland skulle jag behöva ett längre tele men jag kommer att gå för ett fast 300mm för bildkvalitetens skull.

4. När du bestämt dig för kamera märke gå in på DP review och fråga om dom olika objektiven. Det är bra att prata med folk som har dom olika objektiven, vad dom använder det till och hur bildkvaliten är. I pentax forumet som jag är med i så har jag fått otroligt bra råd som har hjälpt mig att välja objektiv. Bättre än att fråga en försäljare.

Lycka till

Eddie

jojjehanna
0

Vet inte vad L står för men har fått för mig att jag läst att de har bättre kvalitet än andra utan L. Som sagt ovan, du får vad du betalar för…

Martin
0

Tack för tipsen!

mvh Martin

SLAfoto
0

Hej. Se följande länk avseende L och klicka dig fram genom att välja objektiv-->Canon och under rubriken "mest sålda" hittar du sedan vad du söker  "Läs mer om objektivens beteckningar"

//Stefan

Martin
0

#4 Titta, där stod det ju. Jag som ändå tyckte jag letat överallt. Tack!

mvh Martin

Niklas
0

Ofta brukar L-objektiven kallas för lyxobjektiv. Kvalitetskänslan är mycket stor. Sen kan man förstås diskutera hur mycket det är värt.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

jojjehanna
0

#4 tack! Jag lärde mig en del där!

Robert
0

Tänk på att EF-S objektiven kan bara användas på kameror med mindre sensorer. Det är oftast väldigt bra objektiv, som har fått bra omdömen i olika fototidningar.

Zoomar är tunga, billiga är ljussvaga (läs, långsamma), med en fast brännvidd så får du lättare och ljusstarkare (snabbare) objektiv för samma pengar. Några objektiv som jag ofta använder är 50 mm och ett 85 mm, fasta objektiv till min 5D.

Hälsningar

Robert