Glänsande ögon [Photoshop guide]
Satt och lekte med ögon i photoshop igår och fann en häftig sak man kunde göra för att få ögonen extremt glänsande och fina.
Jag skriver den här guiden i enkel steg-för-steg form så att även de som är helt nybörjare ska ha en chans att förstå.
Innan du börjar så behöver du vissa saker.
Ett fotografi där man ser ögonen klart och tydligt.
En mus med hög kännslighet för att enklare kunna markera ögonen.
Photoshop CS2 är vad jag använder, men det fungerar säkert med tidigare versioner.
Steg 1. - Markera ögon.
Tryck fram 'laso tool' och markera endast ögonfärgen. Det gör ingenting om du råkar markera det som är svart, för det kommer ändå inte synas. Du måste vara noga med att inte markera hud eller ögonvita, annars kommer bilden se onaturlig ut senare.
Steg 2. - Kopiera/klistra in din markering.
Kopiera din markering och klistra sedan in den i samma bild. Låt den ligga där den lägger sig som standard. Alltså precis ovanpå ögonen från det första lagret.
Steg 3. - Blending Options.
Högerklicka på det nya lagret med ögonen och välj 'Blending Options'. I rutan som poppar upp ska du dra ned 'Blend Mode' listan och välja 'Linear Dodge'.
Steg 4. - Color Overlay.
Tryck och bocka i 'Color Overlay' och ändra sedan i dess "Blend Mode" till 'HUE'. Välj en färg åt vänster till någonting som passar. Färgen kan se en aning för stark ut, det åtgärdar du genom att dra ned 'Opacity' värdet till något mindre. Jag har dragit ned min till 62%.
Steg 5. - Inner Shadow.
Tryck och bocka i 'Inner Shadow' och ändra 'Size' till något högre värde. Jag har använt mig utav 18px. Detta gör att det skapas en svart skugga inuti ditt lager villket kommer göra att ögonen ser mindre redigerade ut. Det är dock inte alltid du behöver göra detta, men testa gärna för att gämnföra om det blir bra eller inte.
Steg 6. - Slutför.
Ser ögonen fortfarande en aning för glänsande ut så kan du sänka värdet en aning på "Opacity" i steg 3. Tryck nu på OK och spara din nya bild. :-)
Är det någonting du undrar över eller inte förstår? Var då inte rädd för att fråga.
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Jag vet inte ens hur man kopierar en markering och klistrar in.

Hej Berra. Det finns två olika sätt att kopiera din markering. Den enklaste är att trycka på CTRL + C och sedan klistra in igen med CTRL + V. Men är man inte flink i fingrarna så kan man gå upp till arkiv-menyn och trycka på 'Edit > Copy' och sedan 'Edit > Paste'.
Vänliga hälsningar.
- Jim Johansson

Kul att du delar med dig Citron, kan vara användbar =)
Jättebra guide!
Kul, jag älskar såna här utförliga tutorials :)

Tack för hjälpen Citron.

Citron, tack. Det här måste jag prova. Jag såg ditt inlägg igår, men med 40 grader blev jag inte kvar framför datorn en längre stund.
Hälsningar
Robert

Dela gärna med er av bilderna om ni får för er att göra någonting med hjälp av den här guiden. :-)
Robert. Jag har letat på hela datorn efter en bild på Olivia som jag tyckte var så fin och sparade för ett tag sedan. Men jag kunde inte hitta den nu. Har du den kvar och vill du isåfall dela med dig utav den en gång till? Skulle gärna villja testa det här på den bilden! Har bifogat en mindre version av bilden som jag hittade så du vet villken jag menar. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Jag har ett annat roligt tips man kan testa för att få lite "liv" och känsla av klara ögon. Om någon som är intresserad så kan jag kanske lägga in det under den här tråden. Det fungerar bäst på bilder med studioblixtar eller liknande.

Hej Fotord! Det är klart vi alla är intresserade. Vi väntar med spänning på att få läsa och lära. :-)
Vänliga hälsningar.
- Jim Johansson

Fotord - lägg gärna en egen tråd för ditt inlägg!
Robert
I jämförelse med Citrons tutorial framstår min som tämligen menlös. Dessutom kanske det är overkill med två kurser i samma linje så att säga. :-/

ooh, vad bekvämt med en Wacom board när man ska redigera i PS =)

Ett tips om ögonen blir allt för ljusa i slutet är att ändra i steg 3 och välja 'Color Dodge' istället. Ögonen blir dock då inte lika glänsande, men det är ju ibland bättre än ingenting. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
vad heter allt på svenska? (A)
Bra artikel!!
#0 Jag undrar över Steg 4. Du skriver att man ska välja en passande färg till vänster som passar och då undrar jag var?
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

#16 och #17 Vet inte om denna tråd är så aktiv den är ca 3år gammal bara så alla är medvetna om det. 
#18 Oj då! :)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
# oj, men det måste väl fortfarande heta samma saker och gå och göra eller? :P

Jättebra! Tack!
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

naej, jag får bara inte till det. det där med engelska/svenska alltså XD speciellt alla konstiga photoshop ord :P
nån som har lust att förklara lite på svenska? :P

Det stämmer inte riktigt för mig. På steg 4 så kan jag inte ändra färger och på steg 5 så kan jag inte ändra size. Det står inget om det.
Någon som kan förklara?
//BrightGloria
- Hemsida

Wow! Vad underbart!!!!!

Hej! Detta vill jag verkligen gora, men jag tappar bort mig mellan steg 3 och 4:
Forstar inte vad som menas med Tryck och bocka i 'Color Overlay'
- var gor man det?
Kan sedan inte heller ga vidare med nasta steg. Nagon som fattar - snalla hjalp!!
Anne
Hmm, jag tycker definitivt inte det blir samma slående glans på mina försök, trots att stegen är följda till punkt och pricka. Hmm. Jag måste missa något..
//Lina

#27 Har samma problem! Någon som kan hjälpa till?
//BrightGloria
- Hemsida

Det kan ju bero på kvalitén på bilden..? Annars vet jag inte…