Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 775 ggr
Astro-Chicken
0

Kan inte använda största Bländaren 2,8?

Jag har ett gammalt kärt makro objektiv vid namn gamla bettan eller: Micro-Nikkor 60mm f/2,8 AF

Och nu till frågan. När jag använder detta på min nikon D90 så kan jag inte komma upp till större bländare än 3,2 fast det är ett 2,8 objektiv? Är det något jag har missat i logiken här?

Astro-Chicken
0

Japp då har man löst den frågan själv. Tog av objektivet och satte dit det igen och vipps funkade det. Kan ha vart oxid på CPU-kontakterna det var ca 5 år sedan jag använde mitt gamla system. Glad

eighteenlives
0

Bra att du löste det! =D

Astro-Chicken
0

Jo, man var lite nervös över att "bettan" hadde legat och blivit trasig. Jag har ju flyttat 3ggr sedan jag använde henne sist och det kunde ju vart möjligt att hon hadde fått sig en törn under någon av flyttarna. Men som tur va så fungerade hon tillslut.. Glad

posweden
0

Tjena Astro ^^

Hehe, gött att du fixade det. :)

Hur e det med dig nu då? Det var ett litet tag sedan jag var inne här sist.

MVH: Patrik

Astro-Chicken
0

Jo vars det är bra. Håller för fullt på att lära mig min nya d90,mycket knappar är det. Det tar nog en stund innan man bemästrar det hela till 100%

posweden
0

Skulle tro det ja. :)  Men det är kul samtidigt.

Nu köpte jag ett par nya saker till min Canon 450D.

Ett telezoom objektiv "Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro", ny väska, en fjärris. Lite nytt och pilla med.

Astro-Chicken
0

Najs, när jag var på expert och köpte min kamera satt det ett 80-400mm nikkor på demokameran. blev lite sugen. men men det är det där med pengar oxo..

har du testat telet ännu?

posweden
0

Jo, lite grann så. Det är rätt kul att ta poträtt foton med det. om man har 300mm brännvidd och har riktigt långt till bakgrunden så säga. Man får bakgrunden att bli riktigt suddig. Häftigt Skrattande. Sedan har jag tagit ett par kort när farfar och brorsan landar med ett segelflyg med det. Om du tar en titt på min hemsida och går till sidan 4. Så finns det där.

www.posweden.t35.com

Det som är nackdelen är att fokusen inte alltid träffar rätt och så har den inte bildstabilisator heller.

Men det är som du säger. Det är det där med pengar. Jag gav nog 2500 kr för den, så det är juh ett rätt ok objektiv att börja lära sig lite med. Men inte någon 100% skarpa bilder, eller också så är det jag som inte kan ännu :p.

MVH: Patrik

Lämna gärna ett gästboksinlägg om du tittar in. :)

Astro-Chicken
0

Ja den bilden var det ju inget fel på! Glad Nu blev man ju ännu mera sugen, rackarns också! Ja ja.. Nä jag går och steker pannkakor i stället.. Hörs!

posweden
0

hehe, pannkakor är gott. :)

Astro-Chicken
0

Du får hojta till när du lagt upp lite mera telefoto på hemsidan så kan man kolla lite.. Glad

posweden
0

Ska göra det, jag lovar. :)