Vilken kamera väljer jag?
Funderar på att köpa en systemkamera, frågan är bara vilken man ska välja. Nu har jag fastnat för två olika, Nikon D80 och Cannon 400D. Vilken av dessa två är den bästa? Hur är det med objektiven, är det någon skillnad mellan dom??
Det där är inte ett lätt beslut. Jag personligen skulle välja Canon, mest för att jag har det sen innan och kan använda mina gamla saker på den nya kamerna. Går själv i tankar på en ny Canon 400D. Testade den på fotomässan och har även lite bilder som jag tog med den där och jag är riktigt nöjd. =) Så vi får se om det blir en sån efter jul. =)
Hoppas att du får det svar du söker. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Danke. Om du la ut lite mer information så skulle det vara lättare att ge information. Har du en slr kamera idag? Vad fotograferar du mest? I vilka omgivningar fotograferar du? Vad är din budget?
Det finns ett antal bra DSLR kameror idag och alla kommer att ge dig fina bilder. Sedan har dom alla olika fördelar.
Eddie

Hej på er, välja kamera är som at skaffa en vän för lång tid framöver. Den skall vara skön att hålla i handen
, att den håller vad den lovar, att den är snygg
och att den lämnar minnena vackra.
Jag har valt en Pentax K10D att bli min extrasambo för framtiden.
M
#3 har rätt, kläm o känn själv.
Jag valde d80'n då jag upplever canon lite för liten, lätt och plastig mot min inställning hur en kamera skall kännas, sedan så är jag ju van nikonanvändare sedan tidigare.
Är GRYMT nöjd med min d80, men tycker att du skall känna efter själv, det är två väldigt jämbördiga kameror.

Jag helt ny vad gäller systemkamera, har en olympus camedia 750. Jag gillar zomen eftersom jag fotar natur, djur och inte kommer så nära objektet. Sedan blir det också blommor, bilar och människor så jag är väl en allround fotograf. Det jag är ute efter är en snabb och mångsidig kamera. Vilken av dessa två kameror är en lättaste/enklaste att förstå alla menyer.
Tack för alla svaren! =)
Personligen tycker jag att nikon d80 är ett mycket bättre alternativ än canon 400d. Speciellt om du kommer fota mycket med blixt. Nikons blixtsystem är överlägset bättre framförallt genom möjligheten att fjärrstyra blixtar med den inbyggda blixten. Såg att scandinavian photo hade ett riktigt prisvärt paket med nikon d80 som kan vara intressant: nikon d80 + 18-70 (mycket bra obj.) + batterihandgrepp + 2Gb minneskort + väska = 13000:-
Sen skulle jag nog gå och kika på pentad k10d innan jag bestämde mig. Den kommer nu i dagarna och verkar högst intressant.
Danke, om du är hyfsat nöjd med din C750 skulle jag råda dig att titta på Olympus systemkameror. De blir inte bäst i test eftersom de ger lite brusiga bilder vid ISO 800 och uppåt. De ger dock fantastiska bilder, med samma, eller bättre färgåtergivning än din C750 vid lägre ISO. Med erfarenheterna från din kamera så borde du vara van vid att anpassa dig till låga ISO-tal. Jag gissar att du har den inställd på ISO 50. Med en Olympus systemkamera har du lika bra kvalitet upp till ISO 400.
De vinner också på ergonomi, dit menysystemet också hör.
Jag köpte en E330 efter min C770 och jag ångrar mig inte en sekund.
I dag skulle jag gå och klämma på E330, E500 och inte minst E 400 och jämföra med de alternativ du har tillsammans med Pentax. Glöm inte att välja två-objektivalternativet. I alla fall den gamla 40-150 är riktgt bra. Till E 400 har man gjort nya kitobjektiv som är mycket mindre än de gamla. Även dessa har fått fina utvärderingar.
Glöm inte att valet av kameramärke inte så mycket bör göras efter själva kameran som efter de linser som finns att tillgå. Kvaliteten på Olympus Zuiko linser är erkänt ledande och när nu också Zeis har börjat göra linser för Olympus kameror är detta det bästa argumentet för dem. Vid en jämförelse av linserna så glöm inte att räkna om dem till 35 mm. Den längre zoomen 40-150, som följer med i två-objektivkitet blir alltså 80-300.
Även Sigma gör linser för Olympus, dessa håller dock samma låga kvalitet (i jämförelse med Zuiko och Zeis) som de gör till Canon och Nikon.
Nackdelen är att det inte finns en massa gamla objektiv med mer eller mindre taskig kvalitet liggande och skräpande i garderoberna. Till Olympus 4/3-system är det nya linser som gäller, eller fota manuellt med adapter. För de som har sådana böjelser rekommenderas E330 där man kan använda skärmen som sökare och då mycket lättare kan manuellt ställa in skärpan.
mvh/gurin