Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 506 ggr
knusselbo
0

BBBBBackup vad fan är det!

Jaha då har jag kommit till en punkt i livet där sinnena sätts på prov. Hårddisken som jag förvarade 160Gb bilder på gav upp i går kväll. Efter mycket arbete för att kunna rädda den återstår bara att skicka den till lämlig firma tex. www.recovery.se och se om det går att rädda en del av den.

Men surt är det, tyckte att lösningen med en alldeles egen disk för bilderna var ett säkert sätt. Fast å andra sidan är det mycket Gb att dela upp på DVD som sedan visar sig har oxiderat när bilden skall fram igen. Hur gör Ni? tapebackup, dubbla lösa diskar eller…….

emmaa
0

Jag har för närvarande bilderna på en extern samt en intern hårddisk Räddar mig från en hårddiskkrasch men inte från brand/stöld. Ska skärpa mig men det är så jobbigt!

/Emma

steken
0

Tråkigt att höra :/

Jag kör automatisk backup mellan 2 hdar på olika datorer. Chansen att båda skulle crasha samtidigt är minimal. ´Men chansen att HDar crashar e stor enligt min erfarenhet så jag kör även över på DVD. Visst DVD kommer inte att hålla i evighet men bättre än ingen och jag räknar med att om ett par år kommer det hela tiden nyare större lagringsmedia så då får jag säkert in en hel hög med DVD på en så då är det inte sååå mycket jobb att bränna om.

Kurtson
0

funderar starkt på att ha online backup på något sätt…

ett tag körde jag över till extra disk och skyddade den…

dvd backup har jag också, men inte vågat att radera filerna på disken…

Niklas
0

#2: Minimal men den finns. Jag har råkat ut för det:

Ibland inträffar det osannolika

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

steken
0

#4 sant Niklas därfpör jag även kör över till DVD … sen har jag oftast en "automatisk" grattis backup iom att min far och min bror gillar att samla och bränna bilder så laddar jag upp de flesta bra foton till dem ett par ggr i månaden.

såg nårra riktigt nicea USB HDar som man kan köra i raid med speglade diskar… och det är ju smakfullt. skall se om jag hittar länken.

[mingdie]
0

Det var tråkigt att höra. Jag har två kopior på mina RAW. En på hårddisk och en på DVD. Dom fotona jag sedan omvandlar till Jpeg hamnar på en CD.

Mina DVD kopior ligger på jobbet om något skulle hända med huset.

Eddie

Titti
0

#0 Tråkigt att höra. 

Vet hur det känns att förlora foton p.g.a hårddiskkrasch. Jag hade bilder på min brors dator förrut och den hårddisken kraschade. Och det samma hände min min andra brors dator också. Var bara någon månad emellan. Hade foton på båda. (Hade ju inte USB på vår dator som vi hade på den tiden) Tanken var att vi skulle bränt dom sedan när dom hade skaffat brännare - det här var före 2003. Tji fick jag.

Numera har jag fotona på en av mina hårddiskar och kopia på en annan hårddisk (på den nyaste) i min dator. Dessutom en på min gubbes dator. Dessutom så bränner jag någon cd lite nu och då. (kan tyvärr inte bränna dvd-skivor på min brännare Ledsen)

jojjehanna
0

Trist, håller tummarna för att det går att rädda det mesta.