Foto iFokus

Foto

Etikettutanför-ämnet
Läst 1259 ggr
Killen
0

(OT) Pris?

Vet inte om detta räknas som OT eller ej…

En kollega till mig ska gifta sig om två veckor, har fått i dag en förfrågan om att fota på brölloppet.

Det lär ta ca 1 timme,cermonin och jag ska fota under tiden.

Hon ska sen få bilderna på en cd skiva, ev lätt redigering. Utskrift står hon själv för.

Hon frågade vad jag vill ha för betalt och jag undrar vad ni skulle tycka är lämpligt att ta betalt (om man äns ska ta betalt)?

Hon har sett tidigare bilder som jag har tagit och tycker att jag är duktig, så hon vet vad hon får.

kissmekate.blogg.se

pellepiano
0

Bröllop är knepiga saker. Man bör ha koll på lokalen, vad för ljus som finns, var du kan stå under ceremonien och var du kan stå när de går ut ( ljusförhållandena skiljer sig normal väldigt beroende på var brudparet befinner sig ) anpassa objektivval efter det, kolla med präst när det är lämpligt att fota under cemonien, systemkameror är ju inte direkt tysta mm

Jag har fotat 2 bröllop bara för att pröva på. Första var mer eller mindre katastrof =) , andra var jag förberedd men det blev ändå inte tillräckligt många bra bilder. Jag tror jag tänkte för mycket och hade för dålig rutin på att ta snabba beslut.

Ta betalt när du vet om du har nåt att sälja, är mitt tips. Lycka till.

Qmab
0

Priser bör göras upp i förväg för att inga missförstånd ska uppstå och någon ska känna sig felbehandlad (köpare som säljare). Det borde bero på hur duktig du är och om du vill ge "kompispris".

kolla in sff prisguide

sen kan man efter kunskap och förmåga ta ett rimligt pris.

Lycka till Glad

ladyley
0

Glad Jag skratta gott då jag läste ditt inlägg, jag är också tillfrågad att fota . De ska ha en profesionell fotograf till själva bröllopsbilden men vill att jag ska fota runt bröllopet och på festen. Sen får jag säga vad jag vill ha för det men då jag bara  är en någolunda bra amatör men absolut inget proffs så kommer jag att ta detta tillfälle till att träna på att fota och få bra bilder. Det får bli min gåva till brudparet.

Vad du ska ta för bilderna vet jag inte men jag tycker du ska lyssna på pellepians råd.

Lycka till

Killen
0

Cermonin kommer att vara utomhus, så det är nog inga problem med ljuset.

Grejjen är att om det inte vore så att jag skulle fota så hade jag inte varit bjuden till bröllopet. Sen är jag inte inbjuden till middagen efter, utan bara själva cemonin just för att fotografera det hela.

Det hade varit en sak om jag var inbjuden till hela bröllopet (cermonin samt middag) och de då bad mig fota, men nu har de bett mig komma och enbart fota, inte för att de "vill" ha med mig på bröllopet.

Vissat, 2300 kr som prisguiden sa att grundavgiften var för en timmes bröllopsfotografering är mycket väl att ta i.

Men kan man begära 500 kr utan att vara snål? Eller är det att ta i?

kissmekate.blogg.se

Qmab
0

4# 500kr är ingenting för att fota på bröllop, men om du anser att det räcker för dig så tycker jag verkligen inte att det är för mkt!

1000kr skulle jag ta utan att tveka - du tycks ju ha lite erfarenhet, även om det inte är från just bröllopsfotografering och erfarenhet är ofrånkomigt viktigt för att få bättre bilder. :)

Kanske en mellansumma om du tycker att 1000kr är för mkt, typ 800? Men det är bara förslag och du gör givetvis vad du själv känner för och tycker är lämpligt! I det priset skulle dock inte jag lämna ut mer än digitala kopior och inga på papper.

Killen
0

#5 okay, tack för svar.

Nej just Bröllop är inget jag tidigare har fotograferat, utan djur och konserer är mina sidor. Men hon har själv sett vad jag kan så hon vet på ca vad hon kommer att få.

Hon kommer endast att få digitala kopior, utskrift får hon stå för själv.

kissmekate.blogg.se