Artikel om svenska fotocommunities...
Har nu skrivit klart artikel om olika svenska fotocommunities. Givetvis finns iFokus med. Det är en överblick så känner ni till ytterligare communites tipsa om det i kommentarerna…
Till Robert: Ja du får gärna lägga upp artikeln här på Foto iFokus om en vecka…
På det viset kan flera få syn på den. Olika människor brukar vara aktiva vid olika tillfällen…
Hälsningar Bengt

Tack Bengt, det jag saknade var Nikon D70 forumet, dom fanns med på mässan, är de bortglömda?
Hälsningar
Robert

Robert: Där ser man alltid missar man något även om man är en hel dag på mässan…
Jo jag har nog missat de. Jag försökte väl hålla mig på fokus för nybörjarna, men jag ska kolla upp det här kan ju definitivt vara intressant. Det går ju alltid att lägga till flera efterhand…
Hälsningar Bengt
#0: Trevlig artikel! Du skulle kunna nämna att Foto i Fokus låter alla medlemmar ha ett fotoalbum och en blogg samt gästbok (gratis). :-)
Vänliga hälsningar
Niklas

Bengt, jag måste tacka för den feedback som du ger, det hjälper. Du skriver att Foto iFokus artiklar håller en ojämn kvalité, vad tycker du behövs för att kvalitén ska bli jämnare?
#3 Niklas, jag uppfattade inte artikeln som en jämföresle. Det hade varit intressant att få en konkret jämförelse av de olika sajterna, typ Bengt testar…var bjuder de olika sajteran på, hur många bilder kan man ladda upp, hur många medlemmar, hur många publicerade inlägg/artiklar osv.
Hälsningar
Robert

Niklas: det kan jag väl klämma in…

Robert: Vad jag menar är att artiklar som den om Fotografen Nils Sjöström lyfter sig över en artikel som den om Fria-bilder. Det är det jag menar med att det är en ojämn kvalitet. En del artiklar är VÄLDIGT bra medans andra är medelmåttiga. Vissa saker är det svårt att skriva bra om man måste brinna om det man ska skriva om. Har själv samma problem ibland så jag försöker finna det intressanta och fokusera artikeln kring det….
Artikeln är mer menad som en överblick för nybörjaren om vad som finns och definitivt ingen jämförelse…men det blir ju det när man säger vad man tycker..

Niklas och Robert: Det här med blogg och fotoalbum måste ni lyfta fram. Det missade jag. Det var inte helt lätt att hitta heller.
#6 Jag har själv funderat på det men inte kunnat sätta fingret på vad det är som jag tycker blir konstigt ibland, förrän nu när jag läser ditt inlägg. Dina rader får mina ord att hamna rätt.
Det jag har känt är att artiklarna överlag håller hög och bra kvalité, men däremot är det mycket som hamnar som artiklar fast att det är något annat. En "manual" för hur något görs, osv, kanske borde ligga som ett vanligt inlägg. En artikel för mig är något som berättar om något, mer än hur en sak görs (hur man ändrar dpi på Beanpix, hur jag själv ordnar bilder enligt (Mapp:År) - (Mapp:Datum enligt xxxx-xx-xx Namnpåhändelsen) - (Mapp:Orginal) osv. En artikel hade istället kunnat vara hur jag tänker när jag skall ut och fotografera rovfågel, vilka inställningar jag använder, hur man sminkar en modell, hur man ljussätter osv.
Det är mina tolkningar av Artikel, det är något som syftar till att lära ut, inspirera eller motivera. Gränserna kan vara hårfina och exemplena ovan är inte de bästa - jag vet det - men det är så hårfint så jag kan inte sätta det på pränt trots att jag när jag läste #6's inlägg förstod vad det är jag "hängt upp mig på".
mvh Martin
#7: Bra synpunkt!
Vänliga hälsningar
Niklas

#6, 8 - bra kommentarer från båda tycker jag. På Fotomässan 2006 i Nacka fick jag möjligheten att prata med Mattias på Moderskeppet som också är undervisar i kommunikation bla via internet. Det var en mycket givande diskussion vi hade. I mitt tidigare arbete nämnde jag aldrig till mina kunder exempelvis att min provision var ex x antal kr om jag sålde en maskin till kunden. Mattias menade att den transparensen är nödvändig här på Internet, dvs det är något helt nytt för mig.
Ni kanske åsyftar på några artiklar där jag har blivit sponsrade av ett företag och ni kanske tycker jag borde ha nämnt att artiklarna har varit sponsrade, typ de hur man använder Beanpix tjänster. Jag har felat där och tar på mig kritiken.
Fria-bilder och Nils Sjöström sponsrar inte Foto iFokus. Båda källorna har jag kontaktat och bett dom skriva något om dom själva. Båda ger ett bra innehåll till Foto iFokus, det ger en mångfald som skapar en bredd som förhoppningsvis intresserar flera olika läsare.
Hälsningar
Robert
#10 Det glädjer mig att du ser poängen, och tar åt dig kritiken. För egen del är det så, att betalda (sponsrade) artiklar/annonser har inte lika mycket värde som helt opartiska. Jag är själv likadan, skulle jag tjäna pengar på att nyttja en tjänst jag är nöjd med framför en annan, så hade jag gjort det så jag ser inget fel i det. Skulle jag däremot skriva om det på FotoIFokus, så är en fråga jag ställer mig när det står saker som "x sponsrar FotoIFokus.se". är det då nätverket "x.Ifokus.se" som får del av pengarna, eller är det du som Sajtvärd som får det?
Robert, jag unnar dig all framgång och alla pengar du kan få, dock blev det som vi båda vet lite väl många artiklar/inlägg om samma produkt (eller källa, fast varje artikel/tråd handlade om en ny sak inom produkten). Sådant kan skrämma bort människor, hade det inte varit för att jag verkligen fastnat för Ifokus-tänket hade du troligen skrämt bort mig. Men nu skall vi inte snöa in på en diskussion som pågick för dryga veckan sedan och som tyvärr slutade med en mindre på forumet. Det viktiga för mig är att du - liksom vi när vi tar del av bland annat dina fina artiklar om teknik osv - tar lärdom när experterna (i detta fallet en kommunikatör på nätet) talar. När du jämför med ditt gamla jobb, så presenterade du inte dig som "Robert från ett gratisföretag", du presenterade dig som "Robert från företaget X". Redan där vet man att det du säljer ger dig dels en fast lön (hoppas jag) och dels möjligen en provision, för det brukar säljare ha har jag förstått, av de vänner till mig som jobbar som säljare.
mvh Martin

#11, jag hade 0 kr i fast lön i mitt tidigare jobb ungefär lika mycket som jag har idag på det jag gör idag.
Hälsningar
Robert
#12 Det är ett tufft avtal, gissar då att provosionen var bra?
mvh Martin

Robert: Jag pratade också med Mattias. Jag har följt honom länge. Jag var en av de första som skrev om honom. Så det var verkligen kul att träffas och snacka om ditt och datt…

#4 söker du jämförelser mellan de olika communityna Robert är det bara att säga till. Är medlem på de flesta. heeh
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson