vad e det för fel på bilden
hej
jag har i många år undrat vad det är för nått som fastnat på denna bild. vi var i en grotta där människor bodde för många många år sen. Fotot är taget med en analog kamera, det fanns inget ljusinsläpp just där, det är inget fel på negativet eller på själva fotot som jag scannat in… har funderat i många år ….så jag hoppas nån av er mer kunniga kan svara mig :-) . Jag kan inget om fotografering.
tack på förhand

Det är alltså inte en digitalkamera; varför folk envisas med att kalla annan teknik "analog" är en gåta…
Det är smuts på filmen, så enkelt är det. Om man tvättar det där negativet lär det vita försvinna. Ibland när man har varit i en fuktig miljö, kan det hända att papperet på baksidan av filmen fastnar, och när man sedan särar på papper och film för framkallning stannar lite skräp kvar på baksidan av filmen. Det ger vita fläckar som dem du har på den här bilden.

Kanske jag var lite kvick med att svara utan att läsa ordentligt…
Om du har kollat negativet och de svarta fläckarna är framkallat silver i emulsionen så har smuts på ett eller annat sätt fått silvret att framkallas där. Det kan ha varit olösta kemikalier i framkallaren eller sånt som har hamnat på filmen före framkallningen.
Däremot är det ganska klart vad det inte är; det är inte någonting som har registrerats på filmen via objektivet. Så felet ligger på negativet, och det har sannolikt åstadkommits genom smuts av ett eller annat slag någon gång under hanteringen.
anledningen till att jag kallade de nför analog e nog okunskap + att jag hört andra säga det (rodnar)
ska kolla negativet ordentligt igen.
tusen tack för svaret…..