Kloning
Hellu (: jag vill veta hur man gör för att klona bort saker :D någon som kan hjälpa till ??:) Jag har Photoshop Elments 6.0 :D
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Du kan ju kolla om de finns ngt på dessa sajter:
Articles about "photoshop elements tutorials"
Photoshop Elements Tutorials and User Resources
------
How to Use PSP Actions in PSP Elements
/L

Ganska enkelt.
I Elements använder man kloningsstämpeln, den sitter i vänsterkanten bland andra verktyg och ser ut som en stämpel
När man väljer den kan man också ställa in hur stor yta som stämpeln ska täcka. Det kommer upp verktyg för det när stämpeln är vald.
Sedan väljer man området som ska klonas in genom att trycka på Alt och välja en punkt som man klickar i. Efter att ha släppt Alt flyttar man till platsen som ska målas över och trycker ner musknappen och målar.
Man lär sig så småningom hur det går till. Kloningsstämpeln skapar en kopia av området som man först har valt, och storleken på området som klonas bestämmer man medan man målar över det man ville ha bort. Det blir ofta bättre om man bara klonar en liten yta och sen använder en annan punkt som referens och klonar en liten bit till. Den valda referensen följer med kloningsstämpeln medan man målar, så att man kan se om det är risk att man kopierar in något som man inte vill kopiera.
Ofta blir resultatet inte helt lyckat, man kan se att det är ett område i bilden som upprepar sig. Då kan man klona in andra bitar för att dölja att man har manipulerat bilden. Om kloningen är välgjord kan det vara praktiskt taget omöjligt att se att man har klonat.
tack alla :D nu kan jag äntligen klona :D <33
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto