Oj vad jobbigt å vänta!!
Har beställt en Pentax K10D med optik, minne och ett tele 70-200mm men får inte grejorna förrän om 14 dar -tre veckor……………
Går omkring med min lilla digitala kamera och kollar in motiv, men vad är det de lärda säger den som väntar på något gott, väntar ….(alltid) för länge!!!
Nån mer som bokat en K10D??
Vad tror ni om kameran??
M
Jag tycker inte att du skall tala om att du har beställt en K10D. Det finns vissa av oss här som skulle vilja byta upp till en men inte har råd. Oförskämt :-).
Skämt åsido, du kommer att få en mycket bra kamera. Har själv en av föregångarna, DL, som jag är mycket nöjd med. Vet att Montax också kör med Pentax så om du har frågor låt oss veta.
Du kan också använda alla gamla Pentax objektiv så om du hittar tex. ett gammalt manuelt 50mm 1,7 eller liknande så köp och prova. Dom kostar ofta väldigt lite men har mycket fin optik och är kul att använda.
Mvh /Eddie

Ja hoppas det, blev rekommenderad av en fotograf jag känner. Han finns som guldmedlem på "Fotosidan" och hans rekommendation berodde på bildstabilatorn i huset och sensorrengöringen som bonus till en kompetent kamera.
Mingdie hur är DL'n? Vad var det som avgjorde ditt val?
Bra det där med att använda äldre gluggar som passar… inte många som fixar det! Men du Montax ett kap du gjorde där !!
#2 Vilket klipp. Underbara färger och bra skärpa. Jag är själv ute efter ett bra objektiv i den klassen. Har bara ett 28mm Cosina vilket inte är för skarpt.
#3 Du kan inte ens börja jämföra din K10D mot min gamla DL. DL är den billigaste av Pentax DSLR kamerorna. Den har inte bildstabilator, sensor rengöring, vädertätning- nä nu får jag sluta innan jag blir deprimerad. Men den tar mycket bra bilder, är lätt att använda, kan använda alla gamla objektiv och har tjänat mig väl. Precis som Montax har jag hittat några fina objektiv till bra priser. Skickar med en bild på ett nästan oanvänt som jag köpte för 700kr.
Vilket 70-200 objektiv får du med?
Eddie

Jag har två äldre analoga systemkameror en canon och en ricoh, med en salig blandning av objektiv. Framför allt min gamla canon tog enormt bra bilder. Så min nuvarande digitala kamera har inte en suck. Slutsatsen är att äldre bra kameror är tuffa att slå.
Dock skrev jag fel optik den heter Pentax SMC-DA 50-200/4-5,6 ED och jag har beställt allt från cyberphoto.
Det är fantastisk att det går att använda pentax äldre optik till de flesta av de nya kamerorna. Var hittar du dina gluggar någonstans? det kan vara bra att veta skall skaffa en bra blixt och batterigrepp oxå. Tar med en bild från min nuvarande kamera från en liten å i småland.
M
Härligt foto. Det skall bli kul att se dina foton från K10D. DA 50-200 har fått väldigt bra kritik från dom som har den. Den skall ligga väldigt nära F70-210 som jag har men är mindre och lättare.
Tyvär kan jag inte ge dig råd var du kan få tag i äldre objektiv eftersom jag bor i Nya Zealand men det skall finnas en butik i Stockholm med en hel del begagnat. Annars är det väl Tradera som gäller. Skickar med ett foto jag har tagit med kit objektivet.
Eddie