Kritik på porträtt!

Bilden är överexponerad med stora utfrätta områden. Om du fotar i RAW har du större chanser att rätta till felexponeringar i efterhand.
Ett tips är att kolla på bilden redan när du tagit den så su kanse om nåt gått fel. Histogrammet ger bra ledtrådar oxå.
Staketet i bakgrunden med sin horisontella linjer tycker jag stör lite. Gillar att du valt att ha bakgrunden lite suddig så hon kommer fram bättre dock.

Jag tycker att det är fin kontakt med modellen, men jag har samma tekniska invändningar som pellepiano. Jag tycker dessutom att blixten dominerar för mycket. När man lättar med blixt ska inte blixten ge "rätt" exponering av huvudmotivet utan skjuta till kanske en fjärdedel, två bländarsteg mindre, eller åtminstone inte mer än hälften.
Om blixtens styrka kan ställas in, så minskar man den lite, men en vettig grej kan annars vara att använda ett kaffefilter, som ofta har föreslagits. Då blir ytan på blixten större och skuggorna som den skapar mjukare, samtidigt som blixtens styrka minskar.
Du får prova dig fram till hur du kan använda blixten för att lätta skuggor; kanske kameran har något program för upplättningsblixt? Annars blir det att köra manuellt och lära sig hur blixten funkar. Bländaren ställer man in så att blixten ger lagom tillskott, och eftersom man vill ha stor bländare för att trolla bort bakgrunden, får man dämpa blixten. Slutaren ställer man efter solljuset; det kan bli väldigt kort tid. Prova om blixten synkar med de allra kortaste tiderna (1/4000?)
Det här är en av situationerna när man kan ha nytta av ett gråfilter (ND4). Det kan också vara idé att filtrera färgen på blixten så att ljuset blir lite varmare.

Jag har inte haft blixt utan det var väldigt soligt den dagen. Överexponeringen är medvetet och det är det jag gillar med bilden.

Det finns många saker som tyder på att din blixt har lösts ut; reflexen i ögonen och pärlorna, skuggan utefter käken, och vissa skuggor i blusen på skuggsidan, och glansen i håret på skuggsidan. Dessutom är skuggsidan belyst med en annan färgtemperatur än den rådande. Det skulle ha varit mycket mörkare på skuggsidan om det inte funnes något tillskottsljus. Den postade bilden saknar EXIF-data, men du kan titta på Exif för originalbilden så kommer du säkert att se att blixten har lösts ut.