Inga rättigheter längre?
Min bror sa till mig idag att om jag lägger upp mina bilder på internet så har jag ingen rättighet till dem längre.
Stämmer verkligen det? Jag blev jätteosäker. Då vågar man ju inte ens fråga om kritik längre i så fall.
Hur ligger det till?
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Din bror har helt fel. Du har som fotograf alltid rättigheterna till din bild ( vilket inte är detsamma som att du kan göra vad som helst med dia bilder iofs ).
Däremot finns det inget sätt att skydda sig mot att andra använder din bild om su lägger upp den på nätet. Finns lite knep för att göra det svårare att ta bailderf från nätet men det finns alltid sätt att tanka hem dem till sin egen dator.

#2 Tack, nu blev jag lite "tryggare".
//BrightGloria
- Hemsida
Lägger du upp bilderna på facebook och metrobloggen kan det bli kinkigt.

#4 Varför då?
//BrightGloria
- Hemsida
Verkar som metrobloggen ändrat sitt avtal till det bättre, att det nu enbart är för att marknadsföra bloggtjänsten:
"15 § I syfte att marknadsföra bloggarna och Metrobloggens bloggtjänst, har Metrobloggen rätt att utan ersättning publicera material från Bloggens innehåll i andra medier, vilket utan att vara begränsat härtill innefattar tryckt skrift och andra webbplatser, i och från Sverige samt även i utlandet. Metrobloggens rätt till publicering av material från Bloggens innehåll, innefattar rätt att med eller utan redigering presentera hela materialet eller utdrag ur detsamma. Metrobloggen äger vidare rätt att översätta materialet till andra språk inför publicering. Metrobloggen äger rätt att, om förändringar i bolagets ägarstruktur sker, vidareupplåta sin publiceringsrätt enligt denna 15 §."
Till saken, man ska alltid läsa vad det står om bilder på sidan innan man laddar upp dem.
Här har vi t.ex. en tävling. Läs igenom avtalet och och finn felen för fotografen.
Vissa hemsidor som #6 säger har ett avtal med alla som blir medlem att de får använda bilderna till andra grejer och även i reklam sammanhang.
Dock på din egen hemsida så är det DU som bestämer vad som får göras med dina bilder och vad som inte får göras ;)
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com

Okej! Tack för alla svar!
//BrightGloria
- Hemsida
Precis som Facebook så kan nämnas att om du lägger upp bilder på Picasa så tar sig Goggle rättigheten att använda dina bilder för reklamsyfte i alla sina siter.

Och det kan ju vara bra om man förstår att man inte frånhänder sig några rättigheter, utan det handlar om att man delar med sig av sin rätt genom att upplåta en viss rätt till den som driver respektive webbsajt.
Man kan dra tillbaka den upplåtelsen; avtalet kan inte inkräkta på upphovsrätten. Om man tydligt meddelar exempelvis Google att de inte längre får anväda bilden för sin reklam, så får de inte göra det efter att ha tagit del av detta.
#10 Jag skulle inte vara så säker på det. Det står helt klart i det avtalet du gör med Google att dom kan använda dina bilder även om du slutar att använda deras site. När du ingår ett avtal med dom så låter du dom ha rätten att använda dina bilder när som helst i framtiden. Det är därför så viktigt att man läser igenom det finstilta.
Ett stort problem är att för många svenskar så kan det vara svårt att förstå den engelska som används i avtalen. Att det sedan är en internationel site som ägs av ett stort företag så har man inte mycket att komma med.
Det bästa är att inte publisera några foton på dom siterna som man inte är absolut säker på.