Hur kommer jag närmre ?
Det kan hända att jag har ett mindre bra makroobjektiv, har försökt att fota blommor, insekter mm utan resultat. Jag kommer inte tillräckligt nära, alltså så nära som jag vill komma tex fota blommans ståndare mm.
Mitt objektiv är ett Tamron AF 70-300mm, vad exakt står det för och vad är det som gör att jag inte kan fota på närmre avstånd? Jag måste ofta backa och då får jag ju inte den närbild jag vill ha.
Egentligen skulle jag gå en fotokurs då jag inte kan ett skvatt om kameran fast jag ägt den ett år.
Passar på att lägga in en fråga till, vad är skillnaden mellan mina objektiv (förutom att det ena är ett makro):
Det ena är då Tamron och det andra är Nikon DX 18-135 mm.
Jättetacksam för svar.
Besök mig gärna på Ronias matte

Objektivet du har går utmärkt att använda med försättslinser, men du måste bara se till att kameran hålls stadigt. Stativ rekommenderas, och inte något ynkligt rangel, utan ett rejält stativ.
Det så kallade makroläget är inte alltid vad man vill ha, men generellt är det så att det är inte nära som man för det mesta vill komma, utan man vill ha krypet stort på bilden, och det är ju en helt annan sak.
Väldigt ofta kommer närbilderna att vara lättare att ta och kanske få bättre kvalité med den kortare zoomen, och det beror på två saker. Dels är din Nikon-glugg skarpare, dels jobbar man på lite närmre håll och löper mindre risk för skakoskärpa. Det finns fördelar med att jobba på långt håll också, kanske framför allt när motiven är djur, men också annars, eftersom det är mindre risk att man skuggar motivet.
Försättslinserna finns i olika dioptrital, som kan adderas genom att skruva på dem på varandra. Dela en meter med dioptritalet, och du får avståndet från linsen som den kommer att ha när objektivet är inställt på oändligt. En lins på en dioptri ger avstånd mellan 1m vid oändligt på ogjektivet till ½m när objektivet är inställt på en meter. En lins på två dioptrier börjar vid en halvmeter och går ner till ungefär 35cm med hjälp av avståndsinställningen. Med 1+2=3 dioptrier börjar man 33 cm från linsen och kan ställa in till ungefär 25 cm. Automatskärpan funkar som vanligt, bara att man inte kan ta på längre håll än vad som motsvarar linsens dioptrital.
Den stora fördelen med att använda linser är att du kan använda hela zoomomfånget och att du kan köra med zoomen för att bestämma storleken på krypet när det fångas på din sensor.
Nästan alla kombinerade zoom och "makro" har ett makroläge vid en bestämd brännvidd, och för det mesta kan de ge hyggligt resultat där, men det är inte så flexibelt som man skulle önska. Med försättslinser ändrar man avstånden som kan ställas in, och zoomen funkar hela vägen, och det ger ofta större flexibilitet. Resten måste man lära sig… Det går alltså inte att ta på längre håll än linsen tillåter när den sitter på, men autoskärpan funkar mellan de avstånd som är möjliga. Om objektivets normala närgräns är en meter så motsvarar det en dioptri, om det är en halvmeter så motsvarar det två dioptrier.
Det kan vara vettigt att ha åtminstone två linser, låt säga med två och fyra dioptrier, och om man har ett objektiv med lång brännvidd som inte fokuserar närmre än en meter kan man behöva en lins på en dioptri också. Sedan kan man kombinera linserna för olika avstånd.
Om man inte vill ha två uppsättningar och objektiven har olika diameter, kan man välja linser efter den större diametern och använda en Z-ring (anpassning) till objektivet som har mindre diameter.
Tack för utförligt svar, det här är nog överkurs för mig
Själv håller jag fortfarande på att fota på auto-inställning och kan ingenting om vare sig iso, brännvidd eller annat. Jag läser om foton som är tagna med iso 1000 och F5 hit o dit men jag kan inte ställa in manuellt över huvud taget.
Finns det någon lättare variant av "nybörjarkurs" på nätet där man bara lär sig att leka med iso och brännvidd till att börja med?

Googla på ISO, brännvidd och slutare till att börja med. Om man läser lite så är det inte så svårt att förstå.
Annars finns det kurser på diverse studieförbund, högskolor och folkhögskolor att gå. Det finns även en del distanskurser, att googla är enklaste sättet att få "färsk" information!
Förutom att brännvidden är 70-300 på din Tamron glugg så har den ett "värde" för brännvidden, brukar heta typ 3,5:5,6 - detta är ganska viktig information när du anger vad du har för objektiv.
Lycka till! 
Tack 
Värdet på brännvidden på Tamron är 1:4-5.6 vilket inte säger mig någonting 

Nej, riktigt så är det inte.
Talen 4 och 5,6 är största bländaröppningen vid den kortaste och längsta brännvidden som objektivet har. Det har alltså ljusstyrka 4 vid 70 mm brännvidd, och när man zoomar till 300 mm minskar ljusstyrkan till 5,6. Det är ingenting som du behöver fundera särskilt mycket över för det mesta, eftersom kameran sköter allt som behöver göras själv.
Talen 4 och 5,6 är nämnaren i ett bråk som anger ljusstyrkan. 1/4 av 70 mm är 17,5 mm, och det är storleken på öppningen som släpper in ljus vid 70 mm brännvidd när man har full öppning. Frontlinsen på det där objektivet är visserligen större, men det är den s.k. "ingångspupillen". Om du tittar på objektivet framifrån så ser du att det stämmer.
Och om det inte säger dig någonting, så spelar det inte någon större roll, åtminstone inte för tillfället. Det har ingenting att göra med hur stora du kan få krypen som du fotograferar eller ståndare och annat i blommorna.
En sak som hänger ihop med den där öppningen är skärpedjupet. Om du tar på nära håll med 300 mm och största öppningen 5,6 så är diametern på ingångspupillen som släpper in ljuset 300/5,6 eller ungefär 54 mm. Det är en mycket stor öppning, och då blir skärpedjupet mycket kort. Om blommans ståndare är 25 cm från en försättslins på 4 dioptrier så får du lite förstoring på sensorn, och skärpedjupet blir väldigt kort. Man kan behöva blända ner ganska mycket för att till exempel hela ståndaren ska komma i fokus, om det alls går. Då behöver man antagligen ett stadigt stativ också och att det inte blåser, för att man ska få en skarp bild.