Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 884 ggr
Jennie104
0

Filter till Nikon.

Hej.

Jag är nu på jakt efter ett filter till min Nikon D40.

Dock vet jag inte vilket  filter jag söker.
Är ganska ny inom "filter världen" men har hört att de är bra och en billigare variant av objektiv.

Jag fotar mest macro men även Människor och Landsbyggd. Eller lite allt möjligt.

Något tips?

MVH Jennie.L

Inkanyezi
0

Nej Jennie, objektiv är de inte, det är glasskivor (eller plast eller gelatin), som man sätter någonstans i strålgången, vanligen framför objektivet.

Förr, när man använde svartvit film, var det vanligt att man använde färgade filter för att förstärka kontrasten i bilden, oftast för att få molnen att framträda tydligt.

Nu när vi fotograferar digitalt behöver vi inga såna färgfilter, de effekterna kan man alltid fixa efteråt i bildbehandlingen.

Filtren som kan komma till användning är framför allt UV-filter och Polarisationsfilter. Man kan också ha användning för ett gråfilter; det sitter inbyggt i en del kameror.

• UV-filtret är vanligt fönsterglas, men planslipat så att det inte ska påverka skärpan, och det är antireflexbehandlat så att det inte ska vara så stor risk för spökbilder av reflexer mellan filtret och linsen. UV-filtret tar bort UV-strålning, men den viktigaste funktionen är att det skyddar objektivet som är ganska dyrt med någonting som är billigare. Om det skulle bli repor på UV-filtret är det ju billigare att fixa än om det är objektivet. När det sitter ett UV-filter på så är det bara filtret man behöver göra rent när man har råkat sätta fingeravtryck på eller kladda ner på annat sätt.

• Polarisationsfiltret är lite speciellt. Det kan vridas runt i sin fattning för att man ska få bästa verkan. Det kan ta bort reflexer i fönster eller i vatten eller från lackerade ytor eller lövverk, så att den gröna färgen i lövverket kommer fram bättre. Reflexer i icke-metalliska ytor är alltid polariserade, och man vrider Polarisationsfiltret så att det inte släpper igenom de polariserade reflexerna.

• Gråfilter använder man för att kunna ta med stor bländaröppning, så att man får litet skärpedjup. Det används exempelvis för porträtt om ljuset är starkt, eller närhelst nerbländning ger större skärpedjup än man vill ha.

Det finns också en del speciella filter som är tonade, och som används när man tar arkitektur eller landskap, för att kompensera för det starka ljuset upptill. De är som halva gråfilter, eller kan vara färgade, ofta i brun nyans. Om man ska ha såna filter är det värdefullt att kunna skjuta dem i höjdled, och därför funkar det bäst med filterhållare som Cokin.

Jennie104
0

1# Tack så mycket :') Den faktan kommer nog till användning! Undrar om du vet vart man kan köpa  ex. Polarisationsfilter?

posweden
0

scandinavian photo  ( www.scandinavianphoto.se )

cyberphoto  ( www.cyberphoto.se  )

t.ex

/Patrik

Inkanyezi
0