Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 2923 ggr
Alexaandraa
0

Skillnad på megapixel

Hej hej :) En kort fråga typ.. Är det någon skillnad att ha en 6 megapixel kamera än en med 10? isåfall vad?

Osterang
0

Ja, om du vill förstora upp bilderna så de blir riktigt stora är det bättre med 10 mp, men oftast räcker det med en 6 mp.

Alexaandraa
0

Okej, så det har inget med bildkvaliten att göra då?

Metinia
0

#2: Inte märkbart om du bara ska se bilderna i datorn. Jag har en kompis som har en kamera med 6 mp (en nikon d50) och hennes bilder håller lika hög kvalitet som mina. Jag har en Canon EOS 400D med 10,1 mp.

Inkanyezi
0

Skillnaden mellan 6Mp och 10Mp är ganska liten; megapixelmåttet är en kvadrat, så man ska jämföra med roten ur megapixeltalet. För att förenkla kan man multiplicera båda talen med något för att få ett närmevärde till en kvadrat, så ser man ungefär hur stor skillnaden kan bli. Multiplicerar vi 6 med 10 och 10 likaså med 10, så blir det 60 och 100, och när vi drar roten ur det blir det knappt 8 och 10; det är ett mått på hur stor skillnaden är i Upplösning.

För att täcka en normal bildskärm är det fullt tillräckligt med 2 megapixel, och en riktigt stor skärm kan inte återge mer än ungefär fyra mexapixel. 6 megapixel, som exempelvis Nikon D40, är tillräckligt för i stort sett alla ändamål så länge vi bara ser till bildkvalité. Proffskameror har i regel minst 10 megapixel och ofta omkring 20. Och 20 är dubbelt så hög Upplösning som 5 megapixel.

Inte bara antalet pixlar är avgörande, utan också själva pixelns storlek. Därför behöver man större sensoryta för att få glädje av många megapixlar. Exempelvis Phase One bakstycken finns med 22 megapixel, men formatet är drygt 4x5 cm, och det räcker gott för de flesta proffsfotografer. Det finns också Phase One bakstycken på upp till 65 megapixel, för den som är riktigt megapixelfrälst. Man kan med de bakstyckena koppla ihop pixlarna fyra och fyra för att få högre känslighet med lägre Upplösning, men utan brus.

Alltför många pixlar på en liten yta ökar bruset vid höga ISO-tal, och därför finns det argument som talar emot att ha fler än 6 megapixel på en APS-sensor. Det kanske inte alls blir bättre för att man har 10 megapixel jämfört med 6; de större pixlarna på den som har färre kan rentav ge bättre bildkvalité.

Det skulle förvåna mig mycket om du kan se skillnaden mellan 6 och 10 megapixel på en bild i vanligt format, men det skulle i det läget inte vara förvånande om bilden med det lägre megapixeltalet ser bättre ut.

Alexaandraa
0

Okej tack :) Funderar ju på en Nikon D60 men nu kan jag kanske köpa en D40, när jag vet att megapixlar inte har med bildkvalité att göra :)