HJÄLP! kamerahus damm
fokusen är dammig och skitig vad fan ska jag göra..
har försökt med mikrofiberduk och en slags våt servet som va till för glasögon och kameror. men det går inte… faaan
jag har bara bytt objektiv typ 5 - 6 gånger… 
jag behöver hjälp snarast.. jag har sökt i forumet men hittar inget bra…
heller någon / något ställe i norrköping som kan hjälpa???
"Fokusen är dammig…"
Du får nog vara lite tydligare med din problemframställning om vi skall kunna hjälpa dig.
Är dammet på sensorn, spegeln eller mattskivan?
Fokusen finns det inget i kameran som heter.

Hmm, är det sökaren som är skitig eller sensorn?
sökaren antar jag??
vet inte varför jag skrev fokusen
jag vet ju va fokus betyder i kamera språk..
(dum i ren stress och aggretion kan ställa till det ibland.. sorry!!)
inte sensorn iallafall… och inte spegeln.. (mattskivan kanske den heter iså fall..) då har jag lärt mej något nytt…
man ser nämligen dammet i sökaren men inte på bild…
det är ut vändigt på sökaren/mattskivan i kamera huset.. inte i mellan sökarhålet och den glas skivan i kameran… som jag inte vet korrekt namn på…
glaset är ju lite räffligt och den där duken jag köpte som stog va till för kameror va ju så fin trådig så det fastnade ju mer saker i själva skårorna…
ps. nu skämms jag…

Du har inte prövat att blåsa bort det skräpet som är på utsidan av sökaren då? Det finns små kamerarengörningssett som brukar ha med en blåsbälg. Med den kan du nog lyckas blås bort resterna från trasan och kanske även något ytligt damm.
Vet inte om jag skulle ge mig på att skruva isär sökaren för att få ut dammet då du säkert har garanti kvar och den brukar inte gälla om man skruvar för mycket på grejerna. Detta kan vara värt att tänka på utifall det skulle hända någe allvarligare med kameran senare.
Kolla om du har några återförsäljare i trakten så kan du säkert fråga dem om hjälp.
*FAN FAN FAN* jävla cp duk jag köpte nu är det på sensorn också och det gör jag fan inte själv… Hittar ju inte enns någon i norrköping som rengör kamera husen… BLÄÄÄÄ!
vet ni någon???
asså det sitter i kamera huset.. men jag menar nu efter att jag såg att det va på sensorn också så är det bara samla pengar och lämna in skiten…
vad kan det kosta???
Håll inte på med en fiberduk eller annat inne i kamerahuset, använd blåsbälg om det är löst damm.
Skit på sensorn fixar du enkelt med rätt prylar.
Vill du inte göra det själv så skicka kameran till Lasses kameraservice om du har en Nikon.
Om man ska svabba själv.
tack för hjälpen allihopa.. :D:D:D hoppas jag löser det här..