Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 868 ggr
Osterang
0

Byta kameramärke?

Har funderat väldigt mycket på om jag ska byta kameramärke.. Just nu har jag en canon eos 400D med ett kitobjektiv och ett tamron telezoom (kostade runt 1-2 tusen kr). Jag är ärligt talat inte riktigt nöjd med min canonkamera, skulle hellre vilja ha en nikon.

Fördelar med canonkameran:

Jag kan menyn väldigt bra nu och jag har ett extra objektiv till den. Det är (som jag har hört) mindre brusigt vid högre ISO än vad det är på nikon. Alla canonobjektiv fungerar till de billigare kamerorna.

Fördelar med Nikon:

Mycket finare färger (enligt mig) Det är eg. därför jag vill ha en nikon ist. Men också för att jag tycker det är mycket skönare grepp, min kanonkamera är ganska plastig..

Hur tycker ni jag ska göra? Jag har också funderat på pentaxmärket eftersom skolan har det.. Kan ni komma på några fördelar/nackdelar? Tror ni det är svårt att sälja min 400D nu när det finns 450D och snart 500D? Och dessutom hitta en beg. nikonkamera i bra kvalité? Har jättesvårt att bestämma mig..

pellepiano
0

Hur har du jämfört färgerna mellan Nikon kameran och din? Använt RAW-filer? Vet du vad det var för inställningar på Nikonkameran? Togs de jämförande bilderna vid samma tillfälle?

Har mycket svårt att tänka mig att någon kan se skillnad på kamera märke, på enbart färgåtergivningen.

Du kan med gott samvete ha kvar din kamera. Den är alldeles utmärkt. Jag körde själv på föregångaren , 350d i över 3 år och den är kanon ( fortfarande ).

Osterang
0

Har sett många bilder som är tagna med canon och många som är tagna med nikon och oftast brukar jag kunna avgöra på bilderna vilken kamera som är vilken.. Canons bilder är mer "kalla" än nikons. Nikon har mer grönska eller vad man ska säga..

posweden
0

Kolla din ISO inställning, bländare osv. Ett filter kan vara fint att ha oxå om du inte har det. Tex UV samt Skylight filter.

Jag kör Canon 450D och är skitnöjd med den.

Men du gör som du vill. Kan inte tänka mig att det skulle vara någon synbar skillnad mellan nikon och canon när du hittat rätt inställningar på canonen.

Niklas
0

Jag har också svårt att tro att Canons färger är dåliga. För egen del fixar jag alltid färgerna under efterarbetet så är de inte bra får jag skylla mig själv. Glad

#0: Lär dig lite om efterbehandlig så tror jag att du blir helt nöjd med Canons färger.

Du får tejpa greppet på kameran så att det blir bekvämt. Flört

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Kattjazz
0

Det är faktiskt så att färgerna skiljer sig mellan Canon och Nikon. Det beror på att färgfiltret som sitter i kameran skilljer sig i färg mellan de olika tillverkarna, framför allt den röda.

Där emot går det utmärkt att jobba med bilderna efteråt och fixa färgerna som man vill ha dem.

Fast…jag har själv valt att jobba med nikon.

//Katt

sajtvärd på Devon rex ifokus

Osterang
0

Jag har inte sagt att färgerna är dåliga. Bara att jag tycker mer om nikons färger.. Jag kan efterbehandla bilder, men jag vill gärna kunna få fina färger på en gång.. Det jag frågade om i den här tråden var bara om ni tror det är krångligt att byta märke? Jag vill ha ett märke jag känner mig hemma med..

Niklas
0

#6: Krångligt? Det är nog inte svårt att lära sig en Nikon-kamera. Lite stök är det förstås att sälja det du har och köpa det du vill ha, men det vet du säkert.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Limpan4all
0

Har du inga sådana inställninga för att kunna justera färgerna direkt i kameran? Det har funnits i alla mina 20D, 30D,40D och nu 50D.

Det finns även en Canonsida som gör att man kan ladda ned egna profiler till kameran, prova det.

Metinia
0

Om du inte är nöjd med de automatiska färginställningarna tycker jag att du ska lära dig att ställa in din egna bildstil. Jag har själv en 400D som jag ställer in min egna bildstil på ganska ofta och det blir helt enkelt bättre av det. 

Jag tycker som några tidigare har nämt att det känns dumt att byta kamera för att färgerna känns "fel". Men jag kan inte heller hindra dig, tycker du bättre om Nikon så gör du det helt enkelt, det protesterar jag inte emot. 

Jag tror att det kan gå alldeles utmärkt att sälja en 400D nu, det är en bra kamera och skillnaden mellan den och 450D är väldigt liten.

Måste bara tillägga att jag tyckte att det var kul att du på ett ställe stavade Canon fel, men K istället för C så att det blev "Kanonkamera".

Wendlas
0

Gräset är inte alltid grönare på andra sidan :-) Jag har en Nikon och det händer då och då att jag undrar om jag inte skulle köpt en Canon istället. Jag tror det är en smaksak. 

Lyssna på Metinia (#9) Jag har nyss varit inne på hennes hemsida och kan varmt rekommendera den. Inget fel på färgerna i hennes bilder… :-)