Foto iFokus

Foto

Etikettadobe-photoshop-lightroom-elements
Läst 2589 ggr
Stefan
0

Bildöverföring till datorn

Jag har lite funderingar kring det här med att föra över bilder från kameran till datorn. Tidigare har jag mest använt den inbyggda guiden i Windows, men har även testat en del med hämtningsfunktionen i Photoshop Elements. Det som blir lite krångligt är ifall man har tagit väldigt många bilder och det ska föras över till olika mappar. T.ex. har jag nu tagit drygt 900 bilder sedan jag köpte min Nikon D40 och det är från olika tillfällen, olika motiv etc.

Det blir ett himla jobb med att sitta och markera bilder gruppvis och föra över, men nu till min egentliga fråga. Efter att jag har fört över ett visst antal bilder så måste jag starta om hämtningsfunktionen i Elements och programmet kör då igenom alla bilderna igen, går det att ha kvar den tidigare läsningen så man kan göra flera hämtningar på rad?

Annars skulle jag väl tro att den bästa lösningen är att man helt enkelt försöker föra över bilderna så fort som möjligt efter varje fototillfälle. Eller hur gör ni andra?

Kattjazz
0

Jag använder Photodownloader som följer med Bridge. Det tycker jag är det bästa. Där väljer du var bilderna ska läggas, hur de ska sorteras osv. Sen läggs bilderna automatiskt i mappar märkta med det datum bilden är tagen. Så har du bilder från 3 olika dagar på ditt minneskort blir det 3 mappar. Sen kan du välja att lägga till Metadata med copywright info och du kan välja vad du vill döpa mapparna till.

Funkar bäst för mig.

//Katt

sajtvärd på Devon rex ifokus

Stefan
0

#1 Det låter inte så dumt. Går det möjligtvis att lägga till något namn i filnamnet som beskriver händelsen så det inte bara står datum? Går ju i och för sig att se via mappnamnet, men plockar man ut bilder från olika mappar blir det svårare.

Kattjazz
0

#Jo då det går att döpa mapparna och filerna till det du vill. Vill du inte ha datummärkning så kan du döpa de med namn eller plats osv. Du kan också välja att skriva in sökord i metadatan så du bara kan söka i bridge på bilder med det sökord du skrivit in. exempelvis Karin eller Gotland ellev vad som nu passar.

//Katt

sajtvärd på Devon rex ifokus