Tips? Billig, bra systemkamera?
Hejsan! då min kamera är sönder funderar jag på att köpa nån billig men bra systemkamera till sommaren när jag har fyllt år :)
Kan ni ge tipspå några billiga bra?
Jag gillar att fota natur, och kaniner, och saker i "rörelse".
Så det vore ett + om kameran var "bra" för att fota sånt åxå ;)

Möjligt vis 40D är en sport kamera 6,5 bs
Oavsett om du väljer Nikon D40/60, Canon 1000D, Olympus E420/520 eller liknande kameramodeller finns nog goda förutsättningar för bra bildkvalité.
Finns rykten som talar om att Nikon i mars kommer att presentera en ny instegmodell med 12 Mp som skall ersätta D40/60. En rimlig gissning är nog att modellen får live view, något större bildskärm och varför inte inbyggd gps som redan finns i Nikon P6000 (geotaggning av bilderna direkt i kameran kan ju vara värdefullt vid sökning och sortering).

#1 och #2 tackar! :)

Wilfa, vet du någonting mer D40/D60 efterföljare ? Någon aning om vad priset skulle vara ?
Att säga något säkert om kommande priser är nog ytterst svårt. Däremot finns det uppgifter i den allmänna debatten att fotohandlarna just nu är på gång att höja sina priser med 10-15 %, om detta slår igenom fullt ut kvarstår att se.
Cyberphoto gör nu reklam för nya Olympus E-620, dock finns ännu inga uppgifter om pris.
Skall bli spännande se hur mycket av ryktena om Nikons nya modeller som stämmer med verkligheten. Det blir nog en spännande vår med nya fotoprylar, även om ständigt sjunkande priser sannolikt är ett minne blott för den närmaste framtiden.

Någon som vet om Olympus E420 är bra? Då menar jag om den passar till att fota typ rörliga bilder, natur bilder, osv ? :p
jag är nöjd med D40 - :D
Jag är nöjd med min Canon EOS 450D ^^
#6: Jag har en Olympus E-500, inte samma serie men Olympus iaf. ;) Tycker den är jättebra och mycket mångsidig!
Det där med vad man kan använda den till hänger mest på objektivet. Kit-objektiven brukar vara helt OK.
Dock är Olympus' objektiv ganska dyra (de flesta iaf, jämfört med Nikons eller Canons). Men man kan använda andra märkes objektiv till olympus också, vilket ju är bra. 
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Föreslår att du kikar lite på Pentax K-m eller K200D.
Pentax är ett litet märke jämfört med Canon och Nikon, men har en del fördelar jämfört med dessa. T.ex. Antishake i huset (= billigare objektiv). K200D är också bättre skyddade mot damm och regn än konkurrenterna.
Själv har jag en K200D och är mycket nöjdmed den.
Tips: Köp ngn fototidning och läs testerna. Eller sätt dig på biblioteket och kika i fototidningar.
Jag har en Canon EOS 450D, tkr den är superbra för dess pris! :)
Köpte min D40 på elgiganten och då medföljde det ett objektiv och den kostade runt 3000 .

Jag tror att det blir en D40, fast det lär dröja ett tag innan jag skaffar en systemkamera för har absolut inte råd nu :p så man får ju se, jag kanske ändrar mej innan dess :)
E420 är en bra allsidig kamera som utrustad med något av de mindre objektivet är så liten att du kommer att ha med den över allt.
Men om IS är vikigt för dig så ta någon av de andra modellererna från Olympus som alla har inbygd IS.
E420 med de två kitobjektiven ger väldigt mycket kamera för pengarna.
Här kan du läsa mer.
mvh/gurin