Porträtt hemma del II
Idag var jag iväg till tygaffärn och köpte lite vitt tyg. För säkerhets skull så blev det 6 meter (5 euro/meter), men det räcker helt klart med 4 meter, tyget är 1,50 meter brett. Till tyget köpte jag ett par ringar (1.65 euro/ring) för att kunna spänna upp tyget så att det hänger rakt. Tygbakgrunden kommer jag att ha som en övningsbakgrund tills dess att jag har hittat en portabel.
Utrustning till bifogad bild:
- Paraply, monterad på ett stativ i en paraplyhållare för blixt från Hama. Kostar 156 kr på Scandinavianphoto.
- Kamera monterad på stativ med en blixt riktad upp mot paraplyn, så jag har använt mig utav två stativer.
- Mot mössan har jag riktat en läslampa av golvmodell från IKEA.
- En reflektor hålls nere vid knähöjd på modell.
Hur fungerar ljuset, och hur tycker du att modellen är placerad i bild?
Hälsningar
Robert

Intressant. Kul att du skriver utrustningen. Bilden ser ut att kunna vara tagen i riktig studio tycker jag. Känns proffsig, men av någon anledning som jag inte riktigt kan sätta fingret på varför, så intresserar den mig inte så mycket.
#1 tycker jag är en mer engagerande bild, även fast det låter som att du inte är riktigt lika nöjd med den.
Tekniskt sett kanske #0 är bättre, men jag tilltalas ändå mycket mer av #1. Det lever mer.
Mvh // Johan

Tack johan! Underbart med lite feedback. Kan det vara att du inte gillar första bilden för att hon ser lite "snobbig" ut? Snobbigheten blir till pga av kameravinkeln. Har du kameran riktad lite upp mot din modell så ser hon lite snobbig ut, näsan blir exempelvis lite mindre och halsen längre.
Varför jag inte är helt nöjd med nästa bilder beror på att jag försöker jobba med att alla i en gruppbild tittar åt samma håll. Det är en utmaning med barn, speciellt om de är små. Och ju mindre de är i åldern desto jobbigare blir det.
Hälsningar
Robert
Kanske har det med det att göra. Jag vet inte.
Håller delvis med dig om gruppbilden. Om minstingen hade tittat mer åt höger tycker jag det hade varit en kanonbild. Däremot tycker jag det är härligt att dom andra två verkar busa runt.
Mvh // Johan

Jag vet inte om du har noterat det redan i gruppbilden, men där har jag bildat en triangel som en enhet. Tänk om de hade suttit isär med luft i mellan, det hade inte alls blivit samma bild.
Tack för kommentaren.
Robert

Mycket fina bilder Robert. Men bild nummer #0 är som johan säger, inte riktigt någonting man fastnar för. Vet inte om du heller har aldeles för mycket ljus? Blir bländad utav den röda mössan och den gör det även svårt koncentrera sinna ögon på lill-tjejen. Det högra ögonbrynet är det också någonting fel på. Vet inte om det är ljuset eller kanske det röda som reflekterar. Men någonting är det som stör där iaf. Sen så har vi ögonen, det viktigaste utav allt. Man ser en liten glimt utav reflekterande ljus i dom villket också det är lite störande.
Jag kanske är lite för mycket inriktad på detaljer och kvalite när det gäller foton. Men en sådan är jag. En riktig kritiker. Ingen bild är perfekt för mig. Så jag hoppas du inte tar åt dig precis allt jag säger. :-)
Bild #1 är klart mycket bättre. Fortfarande dom störande röda mössorna, men här sätter sig ögonen i fokus på små-tjejerna.
#6 Johan - Jag tycker inte det är lika roligt när alla ska titta in i kameran. Jag tycker iaf om bilder som är naturliga utan några fejkade smile eller "stå-stilla" grejjer. :-) Som du säger är ju ljussättningen inte den bästa. Men de matta färgerna får en att tycka om dom ändå. :-)
MVH
- Jim Johansson

#8, Jim, jättebussigt att du tog dig tid till att skriva ned dina tankar. Jag läser inte kritik som kritik utan förslag på förbättringar och dina och andras kommentarer värderar jag högt.
Några kommentarer, håller med dig om att det vita blänket stör, hade blänket varit i den svarta pupillen så hade det varit bättre, på engelska "catchlight". Jag har vridit upp färgmättnaden +20 i PS så därför blir färgerna troligtvis skrikiga.
Jag arbetar vidare med min enda ljuskälla och i eftermiddag blir det en till sittning. Frugan har bjudit in en massa barn hem till oss.
Hälsningar
Robert

#6, 7 - Johan. Helt underbara bilder. Här är barne något äldre och det är mycket lättare att hantera dessa än om ungarna hade varit 2 år och äldre. När de är 1-2 år gamla så går det inte att be dom att göra olika saker, eller det är mycket svårt.
Vid gruppbilder är det viktigt att man tänker på att man förenar alla till en grupp. Det kan man göra genom att låta personerna ha armarna över varandras axlar, placera dom tätt eller låta några sitta på knän i bakgrunden och ha några sittandes framför. Sedan om man kan placera dom i en triangel och låta dom titta åt samma håll så har man gjort ett kanonjobb.
Hälsningar
Robert