Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 3320 ggr
pernillaa
0

Analysera "Spökbilder" #1

Hej.

Jag är Sajtvärd på den nya sajten Spökbilder iFokus.

Som några av er kanske har sett så har jag efterlyst en Medarbetare på den här sajten men har ännu inte fått mig någon Medarbetare.

Själv är jag inte speciellt fotokunnig och mina medlemmar börjar efterfråga någon som faktiskt kan någonting om foto.

Därför har nu jag och er Sajtvärd Isak kommit överens om en deal där jag gör reklam för Foto iFokus på min sajt och i utbyte mot det så ska vi på Spökbilder iFokus, 2 ggr/vecka, få lägga upp ett par bilder här för analysering av er medlemmar på sajten.

Så ta er en titt på dessa bilder och säg vad ni tror eller vad ni vet. Men var dock noga med att framföra ifall det gäller något ni vet eler något ni tror när ni lämnar era kommentarer.

Och så vill jag säga något som jag säger väldigt ofta till medlemmarna på min sajt:

Ge konstruktiv kritik, inte destruktiv!

De som väljer att lägga upp sina bilder här vill ha konstruktiv kritik, inte höra att dom är knäppa som tror på spöken. De vill veta ärligt ifall det kan finnas någon naturlig förklaring till dessa foton så bara för att de ifrågaätter uppkomsten av fenomenen så behöver inte det nödvändigtvis innebära att de tror att det är något övernaturligt bakomliggande.

Så använd konstruktiva, informerande och vänliga ord när ni kommenterar dessa bilder! Ingen tjänar på elakheter och personliga påhopp!

Jag hoppas att det finns intresse för detta.

Enjoy!

Ha en bra dag! // Pernilla

pernillaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild #1

Här undrar man över uppkomsten av de vita strecken i bilden.

Fotografiet är taget med blixt och mycket zoom.

pernillaa
0

Bild #2

Även här undrar man över uppkomsten av strecken.

Bilden tagen med mobilkamera i ett mörkt rum utan lampor tända eller lampor utifrån.

pernillaa
0

Bild #3

Den här bilden är fotad av samma person som bilden ovan. Med samma mobilkamera och i samma rum under samma förhållanden.

Den här har dock jag ljusat upp i Photoshop för att man ska se något annat än svart.

pernillaa
0

Bild #4

Här undrar man över det som ser ut att vara ett ljussken över barnet.

Det är taget med en kameramobil men om det användes blixt eller inte vet inte ägaren till kortet.

Dock finns det inget fönster som kan ha gett upphov till ljuset.

pernillaa
0

Bild #5

Den här bilden är tagen av mig själv. Den är tagen med en kompaktkamera, digital och överförd direkt från kameran in i datorn. Det är alltså ingen skada på en utskrift av bilden. Den är tagen med blixt.

pernillaa
0

Ikväll gick det trögt i alla fall. Vi får se om det får någon fart imorgon.

Misströsta inte ni som har era bilder uppe här! Ni ska se att någon säkert vill kommentera bilderna snart, kan vara så att ingen vill vara den första att kommentera.

Eller vad säger ni Foto-medlemmar? Glad

Kram

Mysan59
0

Ja-a, jag som väntar med spänning! Flört

Det är ju många som varit inne och tittat på dom iaf.

Lynxx
0

De kanske e spökena som e inne å kollar på bilderna av sig själva - om de e tillräckligt photogenik?

Fåfänga kanske?

Den sista bilder verkar ju vara ngt - typ en Orb.

/L

Mysan59
0

101 har läst hittills och bara ett svar….

Är det ingen som har någon idé om nån av bilderna? Jag är nyfiken! Glad

pernillaa
0

Vi får ha tålamod! Det är ju som sagt bara första gången.

Mysan59
0

#10 OK, men tålamod är ju inte min starka sida (ADHD-problematik) Flört

BrightGloria
0

Alla som läser kanske blir så rädda så de vågar inte svara. ;)

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

pernillaa
0

Haha…ja man vet aldrig!

Nä men det vore verkligen roligt ifall någon har en kommentar av något slag överhuvudtaget.

Vi är snälla! Kram

posweden
0

Är du 100% säker att bilderna är tagna så som du säger. Och vad för garanti har du för det?

Bild nr: 3 ser ut att vara tagen rätt in i en spegel med en systemkamera. Och vissa effekter är gjorda efteråt.

posweden
0

Bild nr:5 ser ut att vara tagen med blixt vilken reflekteras mot något damm eller så.

pernillaa
0

Jag har givetvis ingen garanti för att bilderna är tagna så som jag säger. Jag kan bara föra vidare den informaton jag har fått av de som har tagit bilderna.

På bild # 5 undrar jag då hur den kan ha fått den konstiga formen?

posweden
0

tillfällighet ^^

pernillaa
0

Jahapp Glad

posweden
0

för att lägga till en sak till meddelande #14 angående bild 3 menar jag med blixt.

BrightGloria
0

#16 Har du försökt ta kort på en stjärna en gång? Rör du kameran jämt lite så blir det en ostbåge av alltihop.

Min lillebror tog kort på solen en gång och sedan stötte jag till honom och solen blev en liten suddig utdragen klump.

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

pernillaa
0

Jo men en stjärna lyser det ifrån mer än bara blixten…men en orb innehar bara ljuset från blixten.

Astro-Chicken
0

Jag tror det är rymdkycklingar som rör sig väldigt fort framför kameran. Men på något mystiskt vis lyckas fastna på kort endå i form av mystiska ljusfenomen..

pernillaa
0

# 22: Onödigt!

Jojaton
0

Bild ett ser ut att vara typ en repa eller något!?

Johanna - Instagram

Astro-Chicken
0

#23 Förlåt kunde inte håla mig. Var inte meningen att dissa.

Jag tror på en liten tråd bit eller ett hårstrå i din mobil bild #5 tror jag att det var. Ser nästan exakt ut som när jag fotade med blixt i en dammig lada. Har tyvärr inte bilden kvar.

#2-#3 Här högst troligt vis ljus som lägt in i rummet som man trodde var bäckmörkt. Det kan räcka med otroligt lite ljus för att skapa dessa ljusränder speciellt när man kör med hög iso. Pröva att släcka i rummet och ta en bild på TV:en standby lampa samt att röra lite på kameran så ska du se att det blir liknande effekter

#1 Ettan svårt att säga kan vara vad som hällst nästan.

#4 Dammig luft  (kan vara otroligt dammigt inne) och ett starkt ljus insläpp i form av öppet fönster, takfönster dörr eller något annat liknande.

Japp det är vad jag verkligen tror glömm det där med kycklingarna..  SorrySkäms

powderpuff
0

Kan skriva så här om bild 2 och 3. Rummer var beckmörkt, ingen spegel på rummet och ingen lampa var tänd utan för rummet. Min dotter skulle gå ner från ovanvåningen ock släckte ALLA lampor och hon vänder sig om för att ta kort med en Sony Ericsson K610i, tror inte det är blixt på den. Inga lampor utanför för vi bor långt ut på landet och det finns inga gatlampor på den sidan av huset som rummet ligger på.

#14. Jag kan garantera att de två bilderna är tagna under de förhållanden som jag skrivit här ovanför.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Astro-Chicken
0

#26 Ja, jag är tyvärr en otroligt jordnära person och jag ser ljus på bilden. Eftersom kameror just avbildar ljus, det är det dom är bra på (Otroligt mycket bättre på det än vad ett mänskligt öga är) betyder detta att: antingen så är det ljus från en ljuskälla utanförrummet eller så är det ljus från en ljuskälla i rummet. Tex från knappsattsen eller något annat på mobilen, då nästan alltid något lyser på en mobil så länge den är påslagen är detta inte helt otrolig. Men som sagt det är bara vad jag tror. Glad

posweden
0

Det jag vill ha sagt är att kameror är oerhört ljuskänsliga precis som #25 säger. Jag får nog hålla med #25 helt och hållet. Men det är bara vad 1/9 000 000 svenskar tror. Eller ja, 2/9 000 000 med mig och #25.

Sorry. Men det är inget övernaturligt. Inte enligt min mening.

/Patrik

powderpuff
0

#27. Vad är det för ljus då? Det var inte från någon lampa av något slag. det var beckmörkt på hela ovanvåningen och det finns inga gatlampor utanför.

Kan också tillägga att bilderna inte är fotoshopade för sådant där begriper jag mig inte på Förvånad

posweden
0

#29 Det är vad du säger ja. Men det är ingen garanti från oss. Läs #27 igen.

Om det nu inte av någon anledning är något ljus alls, så är den manipulerad.

Astro-Chicken
0

#29 Ja ljus från utrusningen fotografen anväde för att ta bilden? För det var väll en mobil telefon? Är du säker på att rummet avsaknade alla typer av reflekterande partiklar så som damm eller vita ytor små små glaskorn eller kvarts flisor eller andra liknande objekt som kan återspegla ljus från fotoutrustningen in på sensorn. Även om detta ljus är mycket svagare än att det nakna ögat kan uppfatta det?

powderpuff
0

#30 har läst.

Så du menar att alla dessa bilder är minipulerade och att vi ljuger allihopa som tagit dessa bilder Förvånad

posweden
0

#32 Nja, lite åt det hållet.

Vad tror du att det är då?

Jag säger bara vad jag tror att det är. Sedan får du tro vad du vill.

powderpuff
0

#32 Sista svaret från min sida.

Bilden som togs strax efter bild 2, max 30 sek i mellan, var helsvart. Varför blev det inte fler sträck på den? Samma rum, samma mörker och i  samma förhållanden som bild #2 här.

Astro-Chicken
0

#34 Då det som reflekterar ljuset kan har fallit ur bild. och kan du garrantera att fotografen höll kameran i exakt samma possition då du själv säger att det var bäcksvart och att det hadde gått en halv minut mellan bilderna?

Uch vad jag ogillar sånna här trådar varför gav jag mig in i hetluften. Tack för att ni har orkat läsa mina inlägg trotts att ni inte vill se det rimliga framför det orimliga. Godnatt nu går jag till sängs.

Mysan59
0

#25 Fast det finna alltså inget fönster i närheten och inget takfönster, för det är på bottenvåningen i ett hyreshus…

pernillaa
0

Tack för era svar ni som har svarat från Foto iFokus!

Jag måste säga till er som får era bilder analyserade att det inte är någon idé att försöka övertala någon annan att tro något annat. Ge fakta, ta emot åsikterna och låt det vara sen. Ni ville ju veta ifall det fanns någon naturlig orsak till det som var på bilderna.

De som tittar på era bilder kan inte avgöra ifall det är något övernaturligt eller inte, de kan bara säga ifall de tror att det finns någon "naturlig" förklaring och isf vad det skulle kunna vara. Så hör vad de har att säga och bestäm sen själva vad ni vill tro.

Det finns nog ingen som med säkerhet kan avgöra ifall någonting är övernaturligt.

Kram på er

Mysan59
0

#37 Jag tackar också, fast i mitt svar i #36 ville jag bara förtydliga  att det inte fanns några fönster där…

pernillaa
0

Jo jag förstår Mysan…ingen fara!

posweden
0

putt

Astro-Chicken
0

Ja ha så var det dags igen. Jag har tagit mig friheten att lägga upp en bild som jag har tagit med mobilkamera i ett väldigt mörkt rum med igentejpade dörrspringor avsaknad av fönster och allt.

Finns inga reflekterande ytor i rummet utan det är helt normalt vanligt rum på 3x2 meter ungefär. Rummet utanför rummet var dessutom mörkt utan ljus. Den enda mig veterligen existerande ljuskällan i rummet var altså min mobiltelfon som jag då också tog kort med.

Här är resultatet. Vad tror ni det är? Som ni ser är bilden mycket mörk detta kan bero på att jag lyckats avskärma väldigt mycket av yttre ljuskällor. Låt er skåda och förundras!Glad

pernillaa
0

#41: Tack för din mycket noggranna illustration av fenomenet. Får jag kopiera din bild och ljusa upp i ett bildredigeringsprogram bara för att se om det kommer fram något mer då?

Astro-Chicken
0

#42 Inga problem det får du gärna göra, någon nytta måste ju mitt lilla expremet få.. Lägg gärna upp bilden här efter redigering!Glad

Kan dock vara svårt att se mycket mera då bilden troligtvis innehåller väldigt lite information på grund av total avsaknad av andra ljuskällor än mobilen. Flört

Mysan59
0

Men eftersom det inte finns några fönster i närheten där han ligger, vad är det då? Bild #4

Som sagt, kommer inte ihåg om hon (dottern) tog med blixt eller inte, men det är med mobilen iaf.

Och hon har inte mixtrat med bilden, för hon kan inte sånt och är inte ens intresserad av hålla på med det.

Hon hade inte ens reflekterat över det där ljusskenet, förrän jag frågade henne om det.

Astro-Chicken
0

#44 Jag vet att det kan verka konstigt. Det troliga är att det är en stark ljuskälla i rummet och det behöver inte vara ett fönster. Det behöver bara vara en ljuskälla.

Ofta är detta svårt att rekonstruera för att man mins inte riktigt vad det var för förutsättningar just den dagen man tog bilden. Är det en mobilkamera kan det vara allt från en tillfällig fettfläck/damkorn osvidare på linsen (kan även vara på en vanlig kamra men dom brukar man vara mera rädd om)

Tar man i motljus det vill säga att tex en lapa i taken lyser mot kameran så kan en fettfläck kanske producera en liknande effeckt som du ser på bilden.. Men som sagt det kan vara 100tals parametrar som spelar in på varför bilden blir som den blir. Det är väldigt svårt att ge ett absolut svar.

Det man får gör är att exprementera och se om man kan uppnå liknande fenomen och sakta men säkert utesluta en parameter efter den andra. Ganska tidsödande med andra ord. Tungan ute

Lycka till med labbandetFlört

posweden
0

Jag är ju inte den som e den.

Så jag tog mig också friheten att ladda upp en bild som jag tog innan i ett kolsvart rum.

Det fanns en spegel men ingen ljuskälla mer än mobilen.

Jag labbade lite och höll handen för mobilen och fick då denna bild.

Så min tanke är:

Om inte mobilen bländar linsen själv så är det troligt att det har speglat sig i något. Dvs ljuset från mobilen. Och rör man då kameran samtidigt som den "håller på" att ta kort så fick jag denna effekt.

Jag menar inte att det behöver vara en spegel i tidigare bilder, men kanske något annat blankt så som en kaffekopp, en tavla med glas, en rostfri ram, trappräcke osv.

Jaja, här är min bild iaf.

pernillaa
0

Vad var det du fotade mot? För jag undrar vad det är för ljus linje man ser i bilden nu när den är uppljusad?

Astro-Chicken
0

Det som finns i rummet är några lackade skåp 3 väggar utan dörr och diverse skrot. Jag tippar på att det som synns som linjer är möjligen skåpets kant. som åter speglar ljus.Glad Det kan också vara den berömda slumpen att det bildats kluster av prickar i linjer. Eller Så är det ryggarna på penseldragen från den vita färgen på skåpet..

Det visentliga med denna bild är dock att om man jämför denna med orginalet det vill säga den bilden som togs i ett hus. Så är den betydligt mycket mörkare. Vilket kan påvisa att det kanske fanns mera ljus i rummet än vad fotografen trodde. Då kan man misstänka att det kanske läckt in månskens ljus eller liknande i hennes bild.

Mysan59
0

#48 OK. Ja, det är väl mycket sånt som man inte vet, när man inte fotar så mycket, eller ja, knäpper bilder här och där, men helt amatör-mässigt.

Tack för svaret! Glad

Astro-Chicken
0

#49 Fotsätt med det, det kan vara kul att fotta pretantionslöst ibland kan man få riktigt snygga bilder utan att man planerat dem.. Flört

Mysan59
0

#50 Jag är tyvärr jättedålig på att fota… Rynkar på näsan Men ibland händer det att det blir en bra bild…

Fast #4 var det dottern som tog…