Photoshop tipps - Actions.
Photoshop är för mig och många andra, det ultimata verktyget för redigering och förberedelser av bilder. Men ibland kan det vara jobbigt att utföra samma klick och dra musen över samma menyer när man ska redigera flera foton. Men det har ju också Adobe teamet tänkt på, därför inkluderade dom också Action funktionen.
Ska förklara först vad en Action funktion innebär innan jag börjar berätta om hur du gör.
Actions är en funktion som möjliggör inspelning utav alla funktioner som finns i Photoshop. Du kan nu enkelt tona både upp och ner med färgen på bilder genom ett enkelt musklick eller ett angivet tangentbords kommando. Actions passar sig bra till de som har många foton att redigera och som kräver samma inställningar och funktioner. Men den fungerar även utmärkt till den lata personen som inte orkar gå in i varje meny och leta upp t.ex Channel Mixer.
Actions ligger som standard i fliken brevid History (se bild). Om du inte ser den, tryck uppe vid arkiv-menyn, Window > Actions (ALT+F9).
Om du tittar på bifogad bild så ser du att jag markerat de knappar vi ska använda oss utav med olika färger. Röd, Grön, Blå, Gul och Orange.
Det första vi ska göra är att skapa en ny kattegori så vi enkelt och flexibelt kan hitta vår nya action. Detta gör du genom att trycka på den Blå markerade knappen, välj sedan ett valfritt namn och tryck på OK. Nu är det dags för själva inspelningen. Tryck på den Gul-markerade ikonen och skriv in ett passande namn för det vi ska spela in. Som exempel tar vi "Tona ner -20". Under där du nu skrivit in namnet, ska du välja villken kattegori du vill den ska ligga i. Välj den vi nyss skapade. Vill man även ha ett snabb-kommando, väljer man det vid "Function key". Tryck Record. Nu har själva inspelningen startat. Men ingen stress. Den spelar inte in tiden, den håller bara reda på klicken. Nu ska vi upp i arkiv-menyn och trycka på Image > Adjustments > HUE/Saturation. Skriv in -20 i Saturation och tryck på OK.
Eftersom detta bara är ett exempel på vad man kan spela in, vill vi heller inte göra någonting mera. Tryck därför nu på stopp knappen som är markerad med Orange för att avsluta och spara inspelningen.
Nu under din kattegori du tidigare skapade, ser du "Tona ner -20". Tryck en gång på den, och välj den grön-markerade ikonen. Poff säger det nu bara, så har din bild ändrat mättnaden i färgerna till -20.
Har jag missat någonting eller är det svårt att förstå min förklaring? Skriv då gärna det så jag kan editera inlägget.
Lycka till!
MVH
- Jim Johansson.
En inte relevant fraga kanske, men jag kollade pa priset for Photoshop CS idag och det kostar ganska exakt $1.000. Vad kostar programmet i Sverige?
bosse
Tack Jim! Håller helt med dig om att actions är riktigt användbart och tidsbesparande ibland. Jag brukar ofta använda AutoKontrast, AutoNivåer och AutoFärg och till det har jag en inspelad Action.
Mvh // Johan