Systemkameror
Hej!
Jag har en fråga. Jag funderar på att köpa en systemkamera. Vilket märke tycker du är bra? Om man är nybörjare (som jag) vill jag helst ha en inte så avancerad, men ändå bra kamera. Vilken skulle du rekommendera ? :)
Tacksam för svar!
Jag som är nikonbög måste såklart tipsa om deras nikon d40 ;D Den är jättebra för nybörjare och även nått man kan växa i.
En nackdel är att den saknar autofokusmotor i kamerahuset, så då måste man köpa objektiv där det finns, vilket ger en ett mindre urval objektiv. Men detta har aldrig varit ett större problem för mig :)
Sen kostar den verkligen inte mycket nu för tiden heller, vilket gör den till värsta kapet :)
Du kan alltid knalla in på min blogg, om det verkar intressant, där nästan alla bilder är fotograferade med nikon d40 + kitobjektivet.
Fan några av de senaste bilderna är gamla bilder som inte alls är fotograferade med nikon d40:in xD Men är du osäker kan du fråga såklart ^^ Måste även tillägga att på vissa macrobilder har jag närbildsfilter :)
Mvh Nathalie

Jag har ju en nikon d40, och den är alldeles lagom att ha som första system=) Billig är den nu med.
Om du kommer hit någon dag och är med min syster, kanske ni kan få låna min så du får se hur den funkar=)

Jag har en Canon EOS 1000D och jag tycker att den är helt suverän! Och den är rätt lätt att lära sig måste jag säga, bara man läser lite i boken så går det alltid.
Ett vanligt fenomen som man lägger märket till när dessa frågor kommer upp är att dom flesta höjer de kameror dom själva använder till skyarna, visserligen inget fel i det (även jag gör så).
Det jag tycker du ska göra är att läsa lite om olika kameror sen tar du och åker till en fotobutik och håller och känner på dom kamerorna du är intresserad av.
Kolla efter hur dom ligger i handen, hur lätt det är att komma åt de olika knapparna och rattarna. Olika kameror passar olika personer.
Mvh Micke

Tror det spelar mindre roll vilken kamera man köper som amatör, och precis som Vaselek säger, kan man gå på hur kameran känns istället.
Det om kan skilja lite är hur kamerorna presterar vid höga ISO och tex d40 som inte kan använda alla Nikons objektiv_.
_

Jag har litet tankar på min sida om vad man bör tänka på när man ska köpa sin första systemkamera…
I stort sett alla kända märken har bra instegskameror och tar bra bilder.
Det börjar komma bra objektiv anpassade efter D40 och D60 som inte har autofokusmotor i kameran. 35mm/1.8 är ett bra exempel.