Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 549 ggr
grejs
0

System- eller kompaktkamera?

Hej!

Jag äger ingen egen kamera, men är väldigt intresserad av att börja hobbyfota. Jag har planerat att köpa en kamera innan sommaren för max 5000. Hade från början tänkt köpa en systemkamera för det verkar vara mer frihet att man kan bestämma mer själv när man fotar. Men nu har jag blivit förvirrad, har hört många som har både en kompakt och en systemkamera.

Är systemkamerorna jobbiga att ha med? Hur gör ni när ni fotar, när ni t.ex. är hemma eller på fest?

Vill helst ha en systemkamera, men vill samtidigt inte att den ska bli liggande hemma bara för att den är klumpig att ha med…

Astro-Chicken
0

Hej, hur är du som person? Har du inget problem med att ha en större kamera med dig som ibland kan vara lite otymplig? Och vill du ha den konstnärliga friheten med flera manuella inställningar? Att kunna leka med skärpedjup mm. Då är systemkamera något för dig.

Tycker du att det är jobbigt med kameror och vill helst bara peka och trycka. Inte är så intreserad av exprimentera. Ja då kan kompakten vara ett alternativ.

Detta är kanske lite hårddraget. Det finns även kompakter med större möjligheter att exprimentera dom blir dock alldrig lika flexibla som en kamra där du kan byta optik (som system).

Ja då har du lite att tänka på.Glad

grejs
0

Mjo det är ju lite svårt att veta eftersom jag inte äger en kamera. Men det lutar ändå mot en systemkamera, det känns som att det vore roligare att exprimentera lite själv som du säger.

Får fundera vidare lite. Tack för svaret ändå! :)