Kritik - Poträtt

Först vill jag säga, att flickans öppna uttryck är ett mycket bra drag i dina bilder. Du har mycket fin kontakt med modellen, så att hon verkligen bjuder på de här bilderna.
Sedan det negativa…
Porträtt i solljus är knepigt, eftersom belysningen är så hård. I synnerhet när man har en rörig bakgrund, som dessa kvistar som ännu inte har fått några löv.
Hårt ljus betyder hög kontrast, och den behöver lättas en hel del för att resultatet ska bli njutbart. Man kan inte se ögonen på din modell, eftersom de ligger i djup skugga. Kraftigare exponering kan göra ögonen synliga, men med tanke på den höga kontrasten i solljus kanske de ljusa partierna fräts ur alltför mycket.
En lösning på problemet, om man vill behålla den solbelysta sidan väl exponerad och med god gradation, men ljusa upp skuggorna, är att använda en reflektor för att kasta ljus mot skuggsidan; inte för att ta bort skuggan, utan för att lätta upp den så att man kan se detaljer, och framför allt så att man kan se ögonen.
Det går att lösa en del av problemet med bildbehandling, men tonomfånget är för stort för att få med allt, så något måste offras. Om man ser till den sista bilden har den solbelysta sidan av stolpen inte något större bildmässigt värde, och jag tycker att det borde ha offrats genom att exponera kanske ett steg mer eller drygt det. Då skulle ögonen kunna komma fram bättre när man lättar i skuggorna i bildbehandlingen.
Men grundtipset är ändå att använda reflektor vid porträtt och unvika alltför röriga bakgrunder. Bakgrunden blir än mer störig av att objektivets boké inte är särskilt trevlig. Sök en jämnare bakgrund och möjligen kan det vara idé att kolla att kamerans ljusmätning stämmer. Eventuellt får du ställa den lite på pluskompensation för normala motiv, men det måste man prova fram.

Måste först ge en eloge till Inkanyezi som outtröttligt och pedagogiskt kommer med uttömmande svar på alla frågor. Det är imponerande.
Jag gillar den första bilden. Den är lite suggestiv och skulle kunna komma från nån film på 60-talet. Hade kompositionen vart lite annorlunda, med modell mindre centrerad hade den varit kanon.
Lite synd på ögonen men det går säker att åtgärda lite i efterhand.
#3 Okej, då vet jag vad jag måste tänka på till nästa gång, men jag är en nybörjare så vad är boké och reflektor?
#4 ja ska försöka göra ngt åt ögonen.
tack för svaren.
Jag kan inte annat än hålla med Pellepiano om att Inkanyezis inlägg ofta är mycket lärorike och informativa, även om jag inte alltid håller med i alla estetiska värderingar.
boké är de delar av bilden som är ofokuserade. Blurret, kan man säga.
En reflektor kan vara vad som helst bara det reflekterar ljus.
mvh/gurin
#6 Okej, då vet jag vad boké och reflektor är. Tackar för svaren igen. Håller också med om att deras tips är väldigt lärorika och informationsrika.
FIna bilder!! Vad har du för kamera ?
#8 tack, ja har en Nikon D60.

Jag vill än en gång poängtera att jag tycker att du har fin kontakt med din modell. Jag tycker faktiskt om sättet som du har tagit bilderna. Dom är fina.
Som reflektor kan man som sagt använda allt som reflekterar ljus, men det hårda solljuset kräver att reflektorn sprider ljuset lite, så att man inte får som en solkatt, mer eller mindre stor. En vit skiva, kanske vit kartong, eller fotografens kläder, om man har t.ex. en vit jacka.
En vit reflektor med ganska liten yta lyser bara upp det som är närmast, så den når inte fram till bakgrunden, och på så sätt kan bakgrunden fortsätta vara mörk, fast det närbelägna motivet (ansiktet på den man fotograferar) får lite tillskottsljus som lättar skuggan.
Och boké som sagt, det är lite knepigt, men objektiv är lite olika när det gäller hur oskarpa saker i bakgrunden återges. Ett objektiv med fin boké suddar ut dem jämnare. Det är inte så mycket att göra åt, man har det objektiv man har, men man kan ibland välja bakgrund så att effekten inte blir så stor.
#10 Tack, de värmer!
Detta var mitt första försök att ta poträtt bilder ute och överhuvudtaget seriöst. Mina andra försök har inte varit seriösa så nu provade jag verkligen.
Får se till att komma ihåg dina tips till nästa gång, tack än en gång.

Fina bilder, och med tanke på att det var första gången du tog porträtt så var det riktigt fint.
Bättre än vad jag har lyckats med den senaste tiden.
Och tack till Inkanyezi för din lärorika inlägg. 
#15 Jag tackar så mkt.

Bra gjort Pandy, det var en riktigt riktigt bra början. Fortsätt i samma anda, du har faktiskt gjort det allra viktigaste för porträtt alldeles rätt. Du har en fin känsla för bilden.
#17 Jag tack så mkt
Nu får jag självförtroende när jag vet att jag är på rätt väg.