Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 858 ggr
Falurven
0

Objektiv - D40

Ska köpa objektiv till min d40, men problemet är att jag inte har en aning om vad jag ska tänka på eller kolla efter. Sen när jag ser något intressant vet jag inte om det passar min kamera eller så heller. Tänkte be om råd här, eftersom jag vet att det finns kunniga människor här :>

Här är två objektiv jag skulle vilja köpa, men är öppen för förslag :>

Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1

Sigma 55-200/4-5,6 DC HSM

Mvh Nathalie

pellepiano
0

Tamron är ett macro objektiv, bland de bästa vad jag läst, är även utmärkt för porträtt mm, det andra är ett teleobjektiv, dvs det är mer som en kikare, fast med valet hur mycket den ska förstora.

Vad är det du saknar med ditt nuvarande objektiv so gör att du måste köpa ett till?

hhannaz
0

Tänk på att Tamron objektivet inte har någon inbyggd AF-motor vilket behövs till Nikon D40/D40x/D60 för att få fungerande Autofokus.

Music gives a soul to the universe, wings to the mind, and life to everything

Hyrrokkin
0

#2 Men den heter ju Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1, vad betyder det i så fall?

Falurven
0

Kolla på tamron objektivet så ser du att den är speciellt med autofokus till nikon :>

Mvh Nathalie

Hyrrokkin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Men om du klickar på länken till objektivet ser du detta: (bild)

Betyder inte det att den är kompatibel med D40:ns AF ;P

Hyrrokkin
0

samt längre ner i produktbeskrivningen återfinns följande text: (bild)

Det går väl inte att tolka på något annat sätt än att det funkar, eller? Kanske jag som inte har alla hästar hemma.

Martin
0

Detta objektivet är ett nytt objektiv i DI-serien, och utan att ha testat det själv så har jag inte hört annat än att det skall fungera med Nikon, eftersom att det är gjort för Nikon.

På flera försäljares sidor står det ju också uttryckligen att det fungerar, så #2 tänker troligen på den föregående versionen.

mvh Martin

Falurven
0

#5: Var det inte exakt det jag sa? XD Att den faktiskt visst funkar? xD

Mvh Nathalie

Hyrrokkin
0

#8 Sorry, misstolkade ditt inlägg :)

Falurven
0

#9: Det är lugnt :D

Just nu är det dessa objektiven jag planerar att köpa, men är fortfarande öppen för förslag. Skicka gärna exempelbilder x3

Mvh Nathalie

[kloakmunk]
0

jag köpte ett nikon dx af-s nikkor 55-200mm 1:4.5,6g ed på media market förra veckan..

har inte fotat så mycket en med det.

men den inbyggda stabbelisatorn är riktigt bra att ha när man kör utan stativ men, man kan även köra utan.

den har inbyggd motor för att den ska funka på d40. jag har nämligen en d40..

skaffa ett stativ samtidigt som du köper zoom (ett tips)

och sen en trådlös fjärr.

priset på objektivet låg på 1.990 kr

man får med en liten objektiv påse, samt motljus skydd och samt skydds lock för båda ändarna…

Falurven
0

Ett stativ har jag redan så det är lugnt :D Ett annat förslag istället för Sigmaobjektivet antar jag? :)

Det är inte direkt mycket dyrare, och pengar är inget större problem nu. Kan dock inte köpa några svindyra objektiv xD

Trådlös fjärr däremot har jag faktiskt tänkt beställa i samma kör som objektiven :D

Fler exempelbilder skadar aldrig ;) Riktigt snygg den på fågeln! :)

Mvh Nathalie

[kloakmunk]
0

jo istället för sigma..

denna bild tog jag genom fönstret (JÄTTE skitigt fönster)

utan stativ. med stabbelisator på och manuell läge på. full zoom. kanske lite underexponerad…

tog den bara för din skull ;) hehe …

men som sagt makro är inte min grejj.. :D

skriv gärna vad du köper sen… och lycka till med val av grejjor :D

Falurven
0

#13: Oj, inte så illa ;D Ska kolla upp det där objektivet mer känner jag! :D

Klart! Det ska jag göra :> Tack ska du ha :D Oj.. och Godnatt ser jag nu xD

Mvh Nathalie