Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 549 ggr
NikkieNikon
0

Reflexskärmar?

Jag har lite frågor angående reflexskärmar, då jag har fått flera rekommendationer att köpa det.

Vad är dess funktion?
Hur håller man dom?
Vilken storlek ska man köpa?

Astro-Chicken
0

Hej.

Reflexskärm brukar ha siverfolie på ena sidan och guld folie på andra sidan. Man har dessa för att reflektera in mera ljus på motivet. Ofta för att lätta upp håda skuggor eller liknade vid porträtt fotografering utomhus. Silversidan reflekterar ljuset utan att påverka det nämnvärt medans den guldfärgade sidan ger mera gulaktigt sken i bilden. Vilket ger lite Varmare färger på hud tillexempel.

Storeken som man behöver beror lite på vad man fottar runt en kvadrat meter kan duga för porträtt fotto. Men det kan behövas en hjälpbräda som håller den åt dig.

Man kan även använda dessa vid makrofotografi, då behöver man dock inte lika stora reflektions ytor.

Jag har tagit plattan som finns i gravlaxpaketen som reflektor. Min är som ett halvt A4 ungefär. Den är silver och guldfägad, passar utmärkt vid makrofotografering och är gratis, om man ändå skulle haft laxen vill säga.

Ps. Glöm inte att diska plattan från laxen annars börjar kameraväskan lukta fisk, om du glömmer reflektorn där i. Flört

Inkanyezi
0

Och när det gäller små saker är det ganska lätt att hålla skärmen; man riktar den som man skulle ha riktat en spegel för att kasta en solkatt mot motivet. Ibland speglar man in himmelsljuset, eller det kan vara ljuset från ett fönster om man är inomhus, eller ljuset från en lampa. Med reflexskärmar kan man ofta ljussätta med färre lampor än man annars skulle behöva.

Med an större skärm om man är utomhus måste man endera rigga den på något sätt; klämmor kan användas för att hålla den till exempel i en buske eller med något annat tillfälligt "stativ", men det vanligaste är att en medhjälpare håller den.