Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 575 ggr
Gemela
0

Uv-filter och Färgfilter

Har jag fattat detta rätt: Uv-filter skyddar objektivet men ger också en skarpare bild? Färgfilter ger bättre färg? Var ska man köpa och vilka?  Glad för hjälp…

Astro-Chicken
0

UV filter stoppar UV-ljus. UVljuset kan orsaka blåstick (Blå nyans i bilden) vid en del tillfällen tex: När det är mycket snö eller om man är på hög höjd. Många har på UV filtret konstant för att skydda objektivet mot repor och slag. Om man är i väldigt sandiga biljöer tex Dubai så kan man förhindra att det hamnar sand vid linsen. Vissa menar att UV filter gör mer skada på bildens kvalite än nytta. Men jag föredrar personligen att köra med UV filter.

Inkanyezi
0

Som nämnts ovan används UV-filter för att skydda objektivet, det har ingen annan verkan. Ibland kan det bli reflexer i UV-filtret, vilket kan sänka kvalitén, men i regel syns absolut ingenting på bilderna. Det är billigare att ersätta ett repat filter än att skaffa nytt objektiv.

Färgade filter användes förr till svartvit film. I stort sett alla effekter som kan skapas med färgade filter går att göra med mjukvara efter tagningen, så med digitalkamera behöver man inga färgade filter.

Exemplen nedan gäller svartvitt:

• Gulfilter till exempel används för att framhäva moln på himlen när man tar med svartvit film. För att få samma effekt digitalt, minskar man blått i färgbilden innan man omvandlar den till svartvitt.

• Gulfiltret påverkar inte lövverk och gräs nämnvärt, även om det blir lite ljusare. Om man i stället använder orange eller rött, så blir gräs och lövverk mörkare, samtidigt som moln på himlen framhävs. För att få samma effekt digitalt minskar man grönt innan man omvandlar till svartvitt.

Gemela
0

Ska till Egypten snart och där e som sagt ganska sandigt. Då skulle det vara bra med Uv-filter… Men färgfilter behövs inte då?

Astro-Chicken
0

#3 Nix färg filter kan du skippa med gott samvete. Och en sak till trevlig semester din lyckans ost… *avundsjuk* Lova att lägg upp lite egyptiska bilder när du är tillbaka. Flört

Gemela
0

#jadå det ska jag nog klara :)