Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 5580 ggr
Mari
0

Stulen bild = pengar?

Vet att det finns en del sånna här trådar, fast hittade inte riktigt det jag söker efter

Har märkt att jag blivit bestulen på åtminstånde 4st bilder jag fotat, varav en är publicerad på bilddagboken 4ggr!!

Hur ska man göra? Hur gör ni?

Förr skickade jag ett mail där jag talade om att jag ville att de skulle ta bort bilden eller köpa den för att få fortsätta använda den. Skulle vilja ha ut nått slags skadestånd.
Någon här inne som verkligen tagit detta allvrligt och kanske även polisanmält eller hur man nu gör?

Jag har skrivit på min hemsida att jag tar 2000.- för en stulen bild. Är det ett rimligt pris? Kan man verkligen få ut så mkt pengar? Och om - hur går man tillväga?

Får en privatperson verkligen skicka en faktura hur som helst? Blir man inte polisanmäld för häleri eller vad det kallas?

Någon som har svar?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Martin
0

Häleri är att köpa saker som är stulna, så att fakturera någon som använt din bild utan ditt tillstånd är inte häleri. Det är ju de som gjort fel, ett copyrightbrott.

Jo, privatpersoner får fakturera folk hur som helst (eller ja, när de har rätt till det). Dock har jag aldrig fakturerar någon så jag vet inte riktigt hur det där går till. Har man inte egen F-skattsedel vet jag att det finns någon sida man kan använda, men kan tyvärr inte adressen just nu.

mvh Martin

Mari
0

#1 Ja jag visste inte vad häleri var för nått egentligen :P Men nu vet jag :)

Men har jag rätt att fakturera i detta fallet? eller blir jag själv anmäld?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Janne64
0

Du kan läsa mer här:

http://www.copyrightsidan.se/

Mari
0

#3 Stod mest om musik där, hittade inget som jag tror jag har nytta av :/ men tack ändå

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[PeterWem]
0
Mari
0

#5 Tack ska kolla igenom sidan under dagen :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Oriel
0

Polisen gör inte någonting över huvud taget, jag hade fått 20 av mina bilder stulna, jag polisanmälde men inget hände.
Så dt är bara att fakturera dem eftersom att du får det ;)

-' Rebecca Johansson

Mari
1

#7 De tog väl emot dina anmälningar? Isåfall gjorde de ju nått Flört
Näe men de har säkert viktigare saker för sig än att jaga minderåriga tjejer som snor bilder på nätet Obestämd

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Oriel
0

#8 Jo, jag fick en lapp där de sa att målet avslogs :P
Men flickan var för liten (14år) och det skulle inte kännas rätt att fakturera henne på ca 20.000kr så vi la ner det.

-' Rebecca Johansson

Mari
0

#9 Aha, ja det känns lite tungt att fakturera någon med så mkt pengar, speciellt privatperson. Hade det vart ett företag hade det känns mycket bättre =)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Robert
0

En fotograf i Stockholm använder mina bilder i sin portfölj så jag vet vad du genomlider Strirup.

Hälsningar

Robert

anaprincess
0

#11 Men gud vad arg jag hade blivit, vissa har ingen skam i kroppen.

Att sno någons bilder anser jag är samma sak som att sno någons målning eller en skulptur och hävda att man själv har gjort den.

Mari
0

#11 Det är ju ännu värre!
Det finns inget du kan göra åt det?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Alexaandraa
0

Enkelt alternativ. Lägg inte ut bilder på internet då. Så slipper du ju alla stölder :)

Mari
0

#14 Så sant så :) Men det är tyvärr inget alternativ.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Kattjazz
0

http://www.sfoto.se

Här hittar du allt du behöver veta. Det finns en prisguide och juridisk rådgivning bland annat.

lycka till och hoppas du får "tillbaka" dina bilder.

//Katt

sajtvärd på Devon rex ifokus

Mari
0

#16 Tack så mkt! Ska kolla in länken under dagen :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Alexaandraa
0

#15 jag vet ;) Man vill ju visa upp sina bilder, och då är det svårt att låta bli att ladda upp dom på nätet.

profca
0

Problemet, framförallt med yngre människor, är att de inte fattar vad de gör. Att fakturera dem kan få dem att vakna. Är de minderåriga borde det vara deras föräldrar som man fakturerar. Så får föräldrarna ta ansvaret för hur de uppfostrat sina barn.

Fotografen som har dina #11 bilder i sin portfolio borde ju helt ´klart gå att åtala

Robert
0

#19, det räckte inte med att säga åt honom utan han fortsätter och utnyttja mina bilder. 4 av 21 bilder som han har i sin portfölj har jag tagit. Jag sitter med originalen tagna med en Canon kamera, och han själv kör med en Nikon.

Hälsningar

Robert

Jojaton
0

#20 Men usch, hur kan man bara få för sig att göra så?! Har du bara sagt till honom eller gjort något mer?

Johanna - Instagram

Ericson
0

Lite off topic nu, fast ändå samma kategori.

Jag har blivit bestulen på 5 bilder av ett stort smink och hudvårds företag. Jag jobbade för företag X på ett evenemang och tog kort för att dom skulle kunna skicka bilderna till företag Y(företag som har stulit bilderna) som en utvärdering. Och eftersom företag Y inte kollade med mig innan dom tryckte 5 av mina bilder på minst 2 annonser och affischer som användes under ett senare arrangemang. När jag kontakade företag Y för att kolla om dom hade tänkt att ge mig ersättning, då skickade dom en låda med produkter. En låda som jag nu har skickat tillbaka. Så min fråga blir nu, har jag rätt att kräva dom på pengar, och i sånna fall hur mycket?

Astro-Chicken
0

#22 Du får väll tala om för dem att i sverige idkar vi icke byteshandel. Det allment vedertagna sättet att ersättanågon för utfört arbete är att betala med pengar. I sverige gäller fortfarande svenska kronan som betalningsmedel.. Om dom inte har uppmärksammat det. Flört

Vad brukar du ha för timmpenning och hur länge jobbade du. Så kan du räkna ut vad bilderna är värda.

Martin
0

#23 Ersättning för bilderna går inte på timpeng och hur länge man jobbat, utan utifrån belopp för respektive bildkategori. Ofta används Bildleverantörernas förenings (BLF) prislista, men i praktiken kan man fakturerar vad man vill. I en tvist är det dock inte alldels självklart att man skulle få den ersättning man själv anser man är värd om man tagit till ett belopp som är "högre än normalt". Om man däremot kan visa på att man oftast tar en viss summa för en viss typ av bild brukar det som jag tolkat det bli godkänt.

Dessutom skall man inte bara ha betalt för jobbet, utan även ersättning för publicerad bild utan tillstånd, vilket kan vara lite olika (har sett tillfällen då det rekommenderas att man begär upp till 100% mer än normal avgift) för olika former av brott, såsom utebliven bildbyline mm.

Om fotona i #22 dessutom innehåller människor så skall de människorna var och en ha gett sitt tillstånd till att fotona får användas i marknadsföring/reklam, oavsett vem som har rätten till fotona.

Faran i det här är ju vad företaget X har sagt till företaget Y angående användandet av bilderna. Har det bara varit för påseende eller har det varit för användning? Någon av företagen X och Y har dock gjort fel, mest troligt Y som det verkar. Och det borde kosta.

Jag tycker dock inte som jag läst en del föreslår att man bara skickar en faktura och eventuellt något indirekt hot om att om de inte betalar driver man det till rätten.

Jag tycker man kan ta kontakt med ansvarig person/ansvarig utgivare och diskutera problemet. Jag har själv aldrig haft problem men vet folk som fått sina bilder publicerade i en av de stora kvällstidningarna och efter ett enkelt telefonsamtal så fick de ersättning + kompensation enligt genomsnittsersättningen.

mvh Martin

Martin
0

Och vill man ha hjälp att driva ersättningsmål kan man vända sig till Bildombudsmannen, de tar förvisso en del av förtjänsten om de driver målet men det är å andra sidan gratis att be dem titta på ett mål - det börjar kosta först när de blir ombedda att åta sig ärendet och får fullmakt att driva det i domstol.

mvh Martin

ille
0

Man kan väl skriva sitt namn på bilden som man lägger ut på intenet på själva motivet istället för på en enfärgad bakrund där det är lättare att ta bort namnet, då ser man vems bilden är och då kan de väl inte använda bilden?

Martin
0

#26 Det kan man ju göra, fast jag tycker inte det är snyggt och det förstör dessutom bilden ordentligt (i mitt tycke). I fallet ovan är dessutom som jag förstår det bilderna tagna åt en uppdragsgivare och jag har svårt att tänka mig att de går med på att köpa bilder de inte sett utan förstörande copy-loggor.

mvh Martin

werner
0

Vet folk som struntat i att anmäla till polis och direkt gått till advokat pga bildstölder.

ille
0

#27 Okej, jag förstår vad du menar, men annars kan man ju göra så, det behöver ju inte märkas så mycket.

Qmab
0

#0 Kan du inte ta upp detta med bilddagboken? Det är emot deras regler att använda andras bilder utan tillstånd. Reglerna säger att man skall följa svensk lagstiftning och under punkt 2 finns följande att läsa;

"Du får inte kopiera andra användares bilder utan att först ha frågat upphovsrättsmannen om lov"

Om reglerna missbrukas kan det resultera i att deras konton blir raderade. Det kanske inte innebär att du får några pengar, men det blir kännbart för dem och borde kanske lära dem ett och annat??

De flesta jag känner förstår inte ens vad upphovsrätten innebär och tycker det är trams när jag påpekar att de inte får använda mina bilder på sätt som jag inte godkänt. Jag förstår inte vad som är så svårt att förstå…

Lycka till med "fallet" och det vore intressant att höra om Ditt resultat!

/Mab

Mari
0

#30 Fallet är nu löst :) Anmälde det till bilddagboken och de andra ställena jag hittade bilder på. bdb tog bort bilderna direkt men på de andra sidorna fick jag tjata på henne för att ta bort och de är borttagna vad jag kan se nu :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Qmab
0

#31 Så bra! :)

Skönt att höra att bdb är seriösa och att det går att "få rätt" hos de andra (även om det inte ska behöva tjatas)!

Mari
0

#32 Fast det var tjejen som stulit bilderna jag fick tjata på för att få bort bilderna på de andra sidorna. tex. pixbox skrev att de har en sträng policy om bildstölder men de har jag inte ens fått något svar ifrån..

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

werner
0

bdb tar hårt på bildstölder av någon anledning, kan förstås eftersom det är deras koncept på sidan.

Bleenda
0

#20 I hundsport har jag sett att killen (Per Unde`n) som fotar hundarna för "Bir" (bäst i ras) sätter en stor rund vattenstämpel på sina bilder.

Jag hade en hund som hamnade i tidningen så jag frågade om jag fick kopiera bilden och sätta in på hemsidan och det var OK.

Det är ju ett tips.

Tråkigt när bilder stjäls. Jag krävde 1500 för en bild. Men till slut la jag mej efter att jag fått en ursäkt i ras tidningen. Jag var igentligen inte ute efter pengarna utan efter ursäkten.

Qmab
0

#32 Det är riktigt dåligt av Pixbox (använder dem själv i liten utsträckning)! Men ändock skönt att hon som lagt upp bilderna rättade till sitt misstag!

#35 Oftast brukar det gå bra, bara man frågar innan! Så jag håller med dig fullständigt!

:)

Pose-idon
0

Min kompis tog mina bilder på bl.a min katt utan tillåtelse en gång på BDB. Jag sa åt henne så hon tog bort dom direkt. :)

//Elin

sissie
0

#9 Att unga tjejer och killar för den delen, stjäl bilder är inget de ska komma undan med. Det är ju så lätt att bara skicka ett mail och fråga om man får låna bilden och till vad.

Jag tycker att man ska kräva även dem på pengar fast 20.000:- är väl lite väl häftigt. En mindre summa typ 500:- - 1000:- anser jag mer lagom. Det är mycket pengar för dem och känns nog lika skrämmande som 20.000:- för vuxet folk.

Att låta dem komma undan i unga år är bara som att säga till dem att det är ok - vilket det ju inte är. Först kan man ju alltid skriva ett formelt brev om att de ska ta bort bilden inom en viss tid annars så kommer ett skadestådskrav.

Visa dem att det är allvarliga saker de håller på med.

Ett ställe som småtjejer håller till på är www.stallet.se. Där har många fått se sina stulna bilder upplagda.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Jojaton
0

#38 Håller med dig!

Stallet.se är lite knepigt, många är RIKTIGT unga flickor, typ 9-10 år. Känns otroligt dumt att kräva de på pengar och samtidigt får de mejl HELA tiden om det och det står ÖVERALLT att det inte får ta bilder - och ändå gör de det. Knepigt!

Johanna - Instagram

sissie
0

Det kan vara lite knepigt att få barn att förstå. Har haft flera diskusioner med mina barn, framför allt ett, om att det är skillnad på vad man får och inte får. T ex att man inte får ta bilder, filmer etc hur som helst. Han vill inte riktigt förstå att det faktiskt är ok att spela in en film från TV för att titta på sedan, men att det inte är ok att ladda ner en film från internet. Nu är han tack och lov såpass smart att han låter bli att ladda hem. Han vet att vi kollar honom.

Dagens samhälle gör saker luddigt för barn och ju yngre de är desto svårare blir det för dem att förstå.

Detta är dock inget försvar för vad de gör.

Jag tycker att man deffinitivt ska anmäla dem på ett eller annat sätt. Få deras konto avstäng, skicka faktura på vettigt belopp, skicka ett informationsbrev via mail om att man ser dom, med mera.

Att sno bilder är bara början för många av dessa barn/ungdomar. Senare blir det stölder i butiker, personrån, snatterier och alla möjliga andra småbrott.

Så sitt inte och tyck synd om dem. Visst de är på sätt och vis okunniga men någonstans i deras huvuden vet de att det är fel. De kan inte ha undgått att veta det. Kan man med en böteslapp på 500-1000 kr få stopp på dem och visa dem att gör man fel så får det konsekvenser, så kan man se det possitiva i att man har nog samtidigt hjälp en ung människa att inte halka in på "brottets bana"

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Astro-Chicken
1

#40 Inte för att vara näsvis men jag har svårt att se hur man går från att sno en bild på nätet till att  börjar snatta eller råna hedligt folk på gatan. Det är nog en ganska stor mental gräns som finns där. Tryggheten av att sitta i sitt pojk/flick-rum och i tysthet "råka" ladda ned digitalt material utan att någon ser honom/henne fysiskt göra det. Till att gåut på stan i fysisk person och handgripligen roffa åt sig i butiker eller råna personer i bankomatkön.

I övrigt är jag dock helt med på din linje. Man ska inte tycka synd om dem utan man ska anmäla och skicka en räkning.

Martin
1

Jag håller med #41, hade alla som laddade ner saker från nätet eller stal bilder hållit på med snatteri och personrån så hade vi haft ett ännu värre samhälle än vad vi redan har.

Hållerdock med att man skall sätta ner foten och visa vad som gäller tidigt.

mvh Martin