Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 605 ggr
pbateman
0

Mina första bilder i en tidning

För en vecka sedan så blev ett dop som några invandare hade attakerat av ett gäng skinnskallar. Jag va där dagen efter och fotade och blev sedan ombedd att skicka dessa till en lokaltidning här. Som nybörjare jag är så skickar jag glatt in mina bilder och bad om ett svar om mina bilder dög och om dom skulle komma in i tidningen.

Inte ett ljud men idag kom tidningen ut och jag ser glatt att två av mina bilder täcker en halvsida av tidningen. MEN inte nått om mitt namn på bilder eller som fotnot. fyfan vilken besvikelse. Lite beröm vill man ju ha för sina bilder

bjorsa
0

Men dom kan väl inte bara publicera dom så ,när du blev ombad att skicka bilderna till lokaltidningen var de då av någon på den tidningen?

Kräv rättelse av dom och kompensation .

mvh/bjorsa

Martin
0

Det är nu du kan begära väldigt bra betalt. Enligt BLT (tror jag det heter, någon förening för bildfotografer till media) så har man rätt till typ dubbla priset / bild för publicerad bild som inte har publicerats enligt avtal.

Mitt tips är att gå in på Fotosidan och titta i juridiksektionen, eller söka på "ersättning", "tidning", "publicerat" eller liknande.

Jag är inte den som tycker att pengar är det viktigaste, men när stora media, som ju helt klart vet hur saker och ting fungerar, begår den här typen av kontraktsbrott / upphovsrättsbrott tycker jag helt klart man skall kräva kompensation. Bilden är redan publicerad och den rättelse de ev ger dig i tidningen blir en liten liten notis någonstans - nej - här skall kronor klirra. Grattis. :o)

mvh Martin

jojjehanna
0

#2 du har ju rätt men om stackars trådskaparen vill sälja fler bilder till tidningen är frågan om h*n ska göra så. Det kanske är att bränna sina broar där. Men givetvis vanlig betalning och namnrättelse bör krävas.

bjorsa
0

#3 Klarar inte tidningen av att förlika när de gäller några foton då är de nog inget att hänga i granen dvs inget att sälja bilder till i fortsättningen.

mvh/bjorsa

Martin
0

#3 Normala på Fotosidan.se är att man aldrig får reda på vad ersättnigen blev. Av det enkla skälet att tidningen gör upp i godo med fotografen och såklart en klausul i uppgörelsen "att den förblir mellan oss".

Jag kan bara tala för mig själv, om en tidning fått ett mail av mig med bilder och en fråga "duger dessa, vill ni publicera dessa?" och de publicerar utan att ha tagit kontakt så hade jag krävt det Bildleverantörernas förening (BLF) rekommenderar. På en sida med frågor och svar om upphovsrätten så under rubriken "Otillåten publicering" så svarar de en som fått en bild publicerad i en tidning utan godkännande att ta reda på vad en arkivbild av det motivet kostar och fakturera, lägg till 100% om ditt namn ej fanns angivet som ersättning för otillåten exemplarframställning. Frågesidan hittar du här.

Robban, om du ser detta: Länken till BLF kanske skulle med bland våra länkar?

mvh Martin

pbateman
0

Det va en kompis till en fotograf på lokalblaskan som bad mig maila in bilderna. Javisst tänkte jag för det kan ju vara en öppning för att få in mer bilder.

Skall fila på ett arg mail till dom, men samtidigt vill jag ha chansen att få in mer bilder. Men jag vill ju självklart att mitt namn skall stå plus en liten ersättning.

Sansade mig lite och skrev detta mail till redaktionen på tidningen.

Hej

Jag skickade ju in mina bilder till er angående det som hände på Nolskolan förra helgen.

Eftersom jag inget svar fick från er tänkte jag att ni inte skulle använda mina bilder, men på nät upplagan idag ser jag att ni använt dem men varken mitt namn stor på fotona eller vid slut text och heller inget mail från er sida där ni säger att ni tänker använda mina bilder.

Tycker att det minsta jag kan kräva är att mitt namn skall stå med i mina bilder eftersom jag inte från början krävde några pengar för bilderna.

Tycker detta är tråkigt eftersom jag hade tänkt att skicka in fler bilder till er, och försöka övervaka lite händelser i Ale.

AsaHellstrom
0

Man ska aldrig acceptera att ens bilder används utan ens eget tillstånd eller att fotografens namn inte syns.

Jag har skickat iväg bilder efter en förfrågan från en privat aktör, bilder jag tog när jag var i tjänsten (arbetar inte som fotograf utan råkade ha med kameran vid ett tillfälle), och sa att de fick använda mina bilder hur de ville, under förutsättning att de satte ut mitt namn. De gjorde inte så utan 1/ satte ut bilden med en annan namn 2/ satte ut bilden i en annan trycksak utan mitt namn.

Jag skickade helt sonika in en faktura till dem med förklaringen att mitt namn alt inte rätt namn var med och efter en del mailkontakt, så fick jag mina pengar. Rätt ska vara rätt! Jag tror nog inte att någon ser snett på någon annan, som bara vill ha rätt. Men det får kanske vara lite humana pengar som man begär.

Lycka till i dilemmat!

Robert
0

pbateman, väldigt tråkigt det som har hänt, roliga i soppan är att dina bilder blev publicerade. Ring upp chefredaktören och tala med honom, berätta att de har gjort något olagligt och du är inte glad för vad som har inträffat, påtala att de säkert har gjort något misstag och du är villig att låta saken gå förbi bara de rättar till misstaget. Berätta att en stor sajt för fotografer backar upp dig i ärendet.

Stå på dig, de har stulit, du har hela saken på din sida.

Hälsningar

Robert

Kurtson
0

de kommer nog att kompensera dig, det tror jag nog att de gör.

kanske var det för din egen skull de inte skrev ut namnet. med tanke på vilka som var inblandade. Ibland får ju dessa för sig att attackera folk som stör deras världsordning.

pbateman
0

Fick svaret idag via mail.

Hej Andreas. Beklagar att ditt namn inte stod med. Vet faktiskt inte varför, men ska ta reda på det. Vi brukar normalt sett vara noga med det när vi får bilder utifrån, vilket händer ganska ofta. Redigeraren kände nog inte till att bilderna inte var våra och frågade därför inte skribenten om dem. Det framgick inte av ditt mejl att du krävde ersättning, gör man det ska bilderna inte skickas iväg högupplösta förrän man är överens om prislappen. Vi får ofta bilder utifrån, men har än idag inte behövt betala någon. Ofta är det personer som har ett eget intresse av att bilderna publiceras och är nöjd med det. Betalar för bilder gör vi när vi skickar ut en fotograf på ett givet uppdrag.

Som nybörjare så lär man sig kanske nått ur detta.

Martin
0

pbateman: Skulle vara intressant att se ditt första mail, hur du formulerade dig?

Det är ju skillnad på "publicera om ni vill" eller "är detta något ni kan tänka er publicera?

Oavsett vilket så har du rätt till ersättning för att de inte skrev ut Bildbyline, så som jag förstått det i alla fall. Det kan faktiskt vara för att de märker att du är nybörjare som de ger dig det svaret - de hoppas helt enkelt slippa betala.

mvh Martin

Martin
0

pbate: Kolla även Bildombudsmannen, dit du även kan vända dig om du inte får rätt i tidningen. Jag tycker inte du skall nöja dig med tidningens svar.

Staffan Teste som jobbar med juridik (och är den som är ansvarig på ovanstående sida) har även svarat på en mängd frågor på Fotosidan.se. Här hittar du frågorna - och svaren. Det finns en del frågor som handlar om utebliven byline…

mvh Martin

Robert
0

#11, 12 marnyman har en bra poäng där. De gör ett försök, trilla inte dit på det.

Hälsningar

Robert

SLAfoto
0

Intressant det som skrivs i #10. I de dagstidningar jag läser så skrivs fotografens namn ut. Nu vet jag inte hur de gör med den tidning som bilderna publicerades i. Skriver de inte ut namnen på deras egna fotografer? Om bilderna skulle vara tidningens borde de då inte framgå vem som tagit bilderna, d.v.s. redigeraren skulle ha frågat skribenten efter fotografens namn?

Jag tror att de försöker göra en liten "titt-olle-fint" med dig pbateman för att du inte skall kräva några pengar eller liknande.

//Stefan