Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 890 ggr
Paparazzi
0

Hjälp med "översättning"?

Hejsan, jag skulle behöva lite hjälp med en ”översättning”. Jag funderar på att köpa en EOS 400D och undrar nu över vad ”Större buffertminne: 27 JPEG, 10 RAW, 8 JPEG + RAW” betyder, JPEG och RAW är väl någon sorts filformat om jag inte förstått fel. Och exakt vad är EF-S 18-55/3,5-5,6 för något? Ett objektiv (hoppas jag har rätt ;)) men vad siffrorna betyder.. Finns det en ordlista för sånt här någonstans?

emmaa
0

Är inte proffs på det här… jpeg och RAW är filformat helt rätt. ja det är ett objektiv, 18-55 är brännvidden och betyder att du kan zooma med objektivet mellan brännvidderna 18-55, det är nog det vanligaste objektivet som följer med när man köper ett "kit". EF tror jag står för extended focus, dvs utökat fokus, inte helt säker. 3,5-5,6 är hur stor resp. liten bländaröppningen är på objektivet, dvs hur mycket ljus den släpper in :D Kanske kan någon annan fortsätta översätta om jag har sagt nåt konstigt :D

/Emma

Paparazzi
0

Tack för svaret :) Men nu kommer det en ny fråga, jag är ju expert på det här Generad  Vad är brännvidd?

emmaa
0

Kan inte exakt förklara det, men en större brännvidd ger en större förstoring. Vill du läsa mer så kolla den här artikeln!

/Emma

montax
0

Buffertminnet är väl det minne i kameran där bildfilerna hamnar innan de skrivs ner på kortet? Större buffertminne borde betyda att fler bilder kan lagras. De andra siffrorna betyder nog att antingen 27 JPEG- eller 10 RAW- eller 8 JPEG + RAW- filer kan lagras där innan de skrivs ner på minneskortet.

RAW är den absolut bästa bildkvaliteten i kameran. Jämför ett negativ. Det är CCD/CMOS-utdata som sparas utan behandling. Efteråt kan man ändra Vitbalans mm. Många MB per bildfil.

JPEG är komprimerande filformat. I min kamera kan jag ställa in tre olika varianter av JPEG. Bästa JPEG har lägst komprimering.

T ex ett minneskort på 1 GB kan med min 6 Megapixel-kamera spara 92 RAW-filer eller 338 Bästa JPEG-filer.

RAW+ JPEG betyder att du kan spara både en RAW-fil och en JPEG-fil av samma bild. Tar mycket plats på minneskortet.

18-55/3.5-5.6 betyder att vid brännvidden 18 mm är största bländaren 3.5 och vid brännvidden 55 mm är den 5.6.

Med reservation för ev. fel. Cool

emmaa
0

Ja det stämmer ju såklart det du säger om bländaren montax, jag tänkte mig inte för innan jag skrev :)

montax
0
emmaa
0

mm sen finns ju fotoord.se

montax
0

Här är en bra webbsida på brännvidder.

http://www.tamroneurope.com/flc.htm

montax
0
Paparazzi
0

Tack för svaren :)

Niklas
0

#4: Det stämmer om buffertminne.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

montax
0

#11 Så bra. Jag är inte så insatt i de nya termerna som har kommit med digitalkamerorna. Har fullt sjå att lära mig det. :-)

Rosenhill
0

#7 tack varför har ingen talat om att den sidan finns tidigare eller har jag missat den?

mvh cecilia

emmaa
0

#13 Den finns inlagd i länkar här på foto iFokus om jag inte minns fel!

Robert
0

#13, Klicka på "Länkar" nedaför bannern och ovanför den här strängen. Bland länkar hittar du närmare 600 länkar till olika hemsidor. Några utav dom har jag samlat högst upp som jag tycker är väldigt användbara.

Hälsningar

Robert