Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1243 ggr
olina95
0

Systemkamera

Hejsan! Jag är faktiskt välldigt intresserad att köpa en systemkamera, men jag har inte så mycket pengar, men jag ska spara, och spara och spara, för jag ska ha en systemkamera, detta eller nästa år! för hos mig är att fota en välldigt stor hobby, så nu undrar jag, vet ni någonstans som man kan köpa/lägga bud på bra kameror fast för ett lågt pris (ej tradera) skulle jätte gärna ha svar!:D

tove-k
0

Ska som du också köpa en systemkamera. :) bidster.se(com?) finns också, men tror inte det är så bra, kanske svårt att vinna ett bud. och ganska dyrt. Sen finns blocket.se. Vill man ha så billigt sok möjligt, men inte har brottom med sitt köp, ska man kolla där tror jag. Men vill man ha den todigare ska man kolla tradera, fast det är ofta dyrare där.

Själv kollar jag mest på blocket. Inte så ofta det kommer nya kameror av just den jag vill ha, men vill ha så billigt som möjligt så jag väntar och ser.

Hoppas du hittar en bra.:) Vilken funderar du på förresten?

olina95
0

okej:D tack! Jag funderar på att önska mig en nikon D60, eftersom jag tycker dom verkar bra, eller så vill jag ha en sony, vilket märke tycker ni är bäst?:) Och vilken får man bäst kvalité på bilderna med?

Metinia
0

#2: Det är väldigt svårt att säga vilket märke som är bäst, tittar man på kameror som är jämnlika varandra kostar de ungefär lika mycket och kvaliteten är ungefär lika bra. Men jag tycker att det låter som ett bra val med en Nikon D60, jag har hört bra kritik om den. Men innan du bestämmer dig kan du ju kolla runt lite i någon fotoaffär för att se vad det finns för andra alternativ, du kanske hittar någon annan kamera som du riktigt "faller" för.

Lycka till!

Kristall
0

Jag själv föredrar Olympus. Har både en kompakt samt en digital systemare av detta märket, och det är mångsidigt & bra. :) Beror ju på vad du vill ha kameran till främst, i t.ex. sportfoto är det ju mycket snabbhet och slutartid som spelar in. =) Men för vardagsfoton behöver den inte vara lika snabb kanske, etc. :]

Sen kan du ju kolla vilka objektiv som finns att välja på till de olika märkena. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Wakkashi
0

gå och känn på ett par olika i den prisklass du kan tänka dig, köp den som du tycker känns bäst att hålla i, bildmessigt så är de flesta kamerahus snarlika.
Sen så om du köper t.ex Nikon eller Canon så sitter bildstabilisatorn i objektiven så dom blir ca 1000kr dyrare om du vill ha ett objektiv med bildstabilisator i.
Sony osv har det inbyggt i huset.

Själv så har jag en Canon EOS 450D och är väldigt nöjd med den.

olina95
0

Tack för tipsen! Jag vill ha den till lite olika, ´då jag fotar allt! men eftersom jag håller på med ridning, (hoppning, dressyr osv.) och tävlar och sånt, innebandy, fotboll så vill jag ju ha en bra bildstabilitator, eftersom bilderna jag tar på tex. hoppning ska bli bra, och tex. på fotboll eller innebandyn också, eftersom man hela tiden rör sig.

Metinia
0

#6: En bildstabilisator är inte alltid nödvändig, jag har en på mitt senaste objektiv men använder den inte så ofta för den drar väldigt mycket batteri och vis snabb slutartid gör det egentligen ingen skillnad. Därför tycker jag att du ska försöka ta mycket bilder när det är fint väder istället, även om en bildstabilisator kan vara användbar ibland.

[mingdie]
0

#6 Bildstabilisering kommer inte att hjälpa dig när du fotar rörliga motiv som tex hästar och fotboll. Det enda som hjälper dig där är att använda en snabb slutartid precis som Matinia säger.

olina95
0

Okej:D Är det någon som vet om Nikon D60 har snabb slutar tid då? För eftersom jag vill ha bra bilder som är skarpa, och inte blir suddiga när man tar rörliga bilder så skulle det vara perfekt om jag fick svar:D

Någon som vet nått bra objectiv om man vill fota lite allt möjligt och vill ha jätte fina och skarpa bilder?:)

Inkanyezi
0

Alla systemkameror har tillräckligt snabba slutartider. När det gäller bildkvalitén rent tekniskt blir den bra vilken systemkamera du än väljer; det viktigaste är kanske att den passar dig och att du lär dit alla kontroller så att den inte är ett hinder när du ska ta bilderna. Känn på några olika; den ska ligga bra i handen och kontrollerna man behöver använda ska vara lätt åtkomliga.

För att ta lite allt möjligt funkar satsobjektiven som följer med när man köper en kamera med objektiv. Alla objektiv till systemkameror ger skarpa bilder; det beror mer på fotografen hur bilderna blir. Det kan ta lång tid att jobba upp sin förmåga att fånga bilden så som man vill ha den, men det hänger inte på kameran. Alla kameror kan användas till att ta bilder; skillnaden ligger mer i det som är bakom kameran. Om du tänker jobba mycket i svagt ljus, som inomhus i ridhus till exempel, då kan det kanske vara värt att skaffa en ljusstark optik, men till det mesta duger en normalzoom, och det blir skarpt så det räcker.

Så bry dig inte om att fråga vad andra tycker om den ena eller den andra; det finns de som tycker att den ena är bättre av en eller annan orsak och vice versa, och det säger inte dig ett dugg. Alla kameror i den här klassen är bra, men kameror med större sensor kan vara bättre, men då kostar det därefter. Du ska känna på kamerorna, och du ska titta i sökaren och se om den passar dig. Bildresultaten kommer att påverkas mer av hur väl du lyckas förmedla något i dina bilder än på vilken kamera du har använt.

olina95
0

okej:D Men vissa säger att en D40 är mycket bättre än en D60, bara för att priset är billigare. Skrev en på Bilddagboken iaf, jag vet inte varför annars. Jag har kännt på D60'n och tycker den känns bra. Men jag vet ju inte hur den är att fota med. Jag har nog tänkt att fota lika mycket ute som inne, men eftersom det till sommarn kommer vara mycket ute tävlingar så kommer jag nog mest vara ute och fota ( ochjag älskar att fota natur bilder) så jag kommer nog vara mest ute. Behöver man något speciellt objektiv om man ska ha fokus?
Alltså då den fokuserar på en sak?

Kram:D

Inkanyezi
0

Nej, det är inte för att den är billigare som den är bättre. Det är för att dom inte har klämt in lika många megapixlar på det lilla chipet. Större pixlar betyder mer känslighet och ofta bättre skärpa. Det kan låta som en paradox, men i praktiken är skärpa mycket mer än att ha många megapixlar. Du får mer känslighet med mindre brus med D40, så för att ta hästar kan den faktiskt vara bättre. Men skillnaden kommer du kanske inte att märka, så priset kanske är en mer avgörande faktor. Det är ju inte så tokigt att det är den bättre som är den billigare; Ken Rockwell tycker att D40 är bättre, och han är en herre med ganska bestämda åsikter. Jag har inte sett att han skulle ha haft fel. Han trivs med den, och det kanske du också gör?

nikonist
0

Jag har en D40:a jag har varit extremt nöjd med den. Har fotograferat allt mellan himmel och jord med den - b.la. hästar. Den tar skarpa dressyr- och hoppbilder med sportinställningen eller med manuella inställningar. Har KIT-objektivet.

Jag har även förstorat till en "fototavla", 80x40 cm och det blev absolut inget brus och den blev helsnygg!! :) Så dess megapixlar räcker gott o. väl.

divansson
0

du kan köpa min samsung ;)

Närå, men jag tycker D40 är bättre än D60, i alla fall när det gäller hästfoto. En kompis till mig har en D60, innan hade hon en D40 och jag har fått provat båda två. Både jag och hon tycker D40 var lite bättre att fota hästar med, det var nästan så att priset gjorde den största skillnaden.

Om jag vore du skulle jag köpa en D40, för att få i alla fall lite pengar över till att köpa t.ex. ett extra objektiv eller spara mer inför en senare uppgradering om kanske nått år.

Inkanyezi
0

Om man läser Ken Rockwells sida så hittar man fler argument för D40, men kanske det inte är saker som har stor betydelse. Han tycker att den är snabbare, och en kamera som startar upp snabbare är en avgjord fördel. Nu startar nästan alla spegelreflexkameror mycket fort, så det är kanske ingen jätteskillnad, och om man ändå har den på så har starttiden inte någon större betydelse, men tiden för fokusering gör skillnad. I många situationer väljer man kanske att använda manuell fokus för att inte missa den när bråkdelen av en sekund. Man ställer alltså in, gärna med hjälp av autofokus, så att man får skarpt där man vet att hästen kommer att vara när man knäpper, kanske på hindret eller en meter närmre, och så trycker man av när man ser hästen på väg upp och ber en liten bön att den ska hinna precis lagom långt när bilden tas… Man lär sig så småningom hur mycket framförhållning man måste ha, men snabbhet från att man trycker på knappen till att bilden tas är en viktig egenskap. Alla kameror är inte kvicka där, och det gäller i synnerhet när man har autofokus; när man tar med följande autofokus brukar det gå fortare.

Titta gärna på Rockwells galleri, han föredrar D40 fast han har många alternativ som inkluderar också de allra dyraste modellerna. Nu tar han inte särskilt många hästhoppningsbilder eller så, men när det gäller den tekniska kvalitén på bilderna verkar det inte finnas några direkta fördelar med dyrare kameror om man inte går upp till fullformat, och det är onödigt för de allra flesta.

ElinH
0

Nikon ska du ha!  ;)
Jag tycker att du ska satsa på en D40 hellre än en D60 eftersom de tekniska skillnaderna är för små för att de extra pengarna ska vara värt det. Ingen av dessa kameror har inbygt autofokus i sig, så om du vill ha det måste du köpa objektiv med inbyggd af-s. Det är inga problem med den saken då de flesta nya objektiv (både tamron, sigma och nikons egna) har det!
Annars kan du spara lite till och köpa en D80, jag skulle tro att det är ett bättre köp då D40 är väldigt enkel och går snabbt att växa ur. (Jag har använt D40 i skolan och min D50 är 100 gånger trevligare att fota med).

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

olina95
0

okej, tack! Jag tror ni har fått mig att ändra mig till att vilja ha en D40 Tungan ute för den verkar ju tillochmed bättre än D60'n, och är dessutom billigare, och eftersom jag nu lärt mig att megapixlarna inte har någon betydele utan att det är skärpan som har betydelse, och att det är bättre att fota med en D40 när man ska fota hästbilder, så tycker jag absolut att D40 verkar bättre än D60, och eftersom jag fotar så himmla mycker hästbilder så skulle det ju vara ett riktigt +. Men är D40 bra på att fota det mesta? alltså naturbilder, inomhusbilder, familjebilder, utomhusbilder,? Eftersom jag fotar allt jag kan komma åt så vore det ju toppen:)

Och vad kan det kostar att köpa ett sånt obejktiv att fota fokus med? Eftersom jag gillar att fota fokus bilder, och tycker om att fota liksom när det fokuserar på en sak så skulle jag jätte gärna vilja ha ett sånnt. Och vad heter ett bra fokus objektiv (inte så bra på systemkameror än^^)

Och vart får man tag på billigaste Nikon D40?:D

nikonist
0

D40:an är super på nästan allt! ;) KIT-objektivet som följer med går att fota allting med - 18-55 mm. Har fotat alla mina bilder med det hittills. Just nu ska jag kanske få ett 55-200 mm långzoom objektiv i julklapp (mest för hästtävlingar, hihi!) och ett 46-61 mm macro objektiv… Men funderar fortfarande :o)

EvelinaAndersson
0

#1 man ska oftast inte lita på dom som säljer på tradera.Dom säger att kameran är hel och då när man har vunne kameran så är den trasig..Min kamera var då trasig.

olina95
0

Tråkigt att din kamera var trasig:/ Jo, det kan ju vara lite så, men inte alltid, men om man litar på dom som säljer, är det ju en helt underbar sida.

Finns det autofokus i KIT-objektivet också? eller är det något man måste köpa till?

Inkanyezi
0

Kit-objektiven är alltid autofokus.

olina95
0

Oj vad bra!:D Är KIT-objektiven bra när det gäller tävlingar, osv?

Är det någon som har en D40 som kan förklara mer om den? Är så himmla intresserad:D

tFreaK
0

Äger en D60 och det är min första SLR kamera. Verkar som du bestämt dig för D40:n så ska inte prata om hur bra D60:n också är. Dom är som sagt väldigt lika

Det är bra att du satsar på D40 eller D60 om du nu ändrar dig, för dom är båda bra nybörjar kameror, det är din första SLR (systemare ) och dom är lätta att lära, har enkel meny osv. Du kommer snabbt lära känna den och dess inställningar.

Det är väl samma kit objektiv till både D40 och D60, ja det måste det vara, det normala 18-55mm objektivet.

Om det är så bra för tävlingar kan jag inte svara på, men det tar knivskarpa bilder och jag har fotat många "snabba" motiv utan problem, så det borde funka kanon.

Eftersom D60 och D40 är så pass lika så skulle jag kunna hjälpa dig, men skriv ett mail till mig om du är intresserad :) Hjälper gärna till.

dijete
0

CANON EOS 1000D? billigare än D60 och lika bra (har testat båda)
Det beror också på hur länge du fotat, om du fotat i ett år kanske så tappar du intresset,D40 är ju bra om man inte fotograferat länge.
Jag har haft intresset sen jag var åtta år ;p.. förstörde mammas  digitala ;o och fick en egen & till slut system,nikon d60

dijete
0

kolla: justlikelinnea.blogg.se
hon är en jätte bra fotograf,hon har 2 st objektiv,ett 18-55&55-200.
gillar hennes foton starkt! fråga henne hon har haft den ett tag..

olina95
0

kollde lite på den där bloggen, och tyckte om hennes bilder super mkT!:) vet inte om det blir någon kamera, måste spara pengar till en ny sadel till min kära häst:P en å andra sidan fyller jag år den 19:e så det går ju alltid att önska sej;D det, och en resa till Californien står överst på min önskelista:D

TriciaJohansson
0

Jag tycker att du ska se dig omkring lite. Man kan få kameror rätt billigt, både begagnat, och nytt. Jag köpte min olympus-systemkamera och allt som allt, med försäkringar, tillbehör, samt 2 objektiv (det ingick i paketet) så blev det runt 4500-5000 kr, och det tycker jag är ett oerhört bra pris med tanke på kamerans alla funktioner. Så som sagt, leta, leta leta! Det kan hända att det tyker upp något intressant, både billigt, och med kvalité.

olina95
0

haha, ja, jag börjar fundera på det jag med! men får man testa på affärer kamerorna!? för då blir det ju lättare att välja sedan:)

Quiila
0

Jag provade svärfars D40 förra veckan och jag älskade den!
Så igår beställde jag mig en egen systemkamera, fast tog en D80 istället.
D40 var superenkel och jag som är helt ny på systemkameror fattade den jättesnabbt :)

~Quila Roze~

TriciaJohansson
0

#28 jag fick prova kameran i affären iaf, men det kanske var för att jag köpte en sista i deras lager^^ Kanske inte konstigt med tanke på det bra erbjudandet ;)

olina95
0

okej:D men med mobiltelefoner brukar do ju vara påslagen osv så man kan knappa runt lite på dom, och testa lite. Äre inte så på Systemkameror med?

olina95
0

okej:D men med mobiltelefoner brukar do ju vara påslagen osv så man kan knappa runt lite på dom, och testa lite. Äre inte så på Systemkameror med?

Jack
0

först och främst så måste jag säga att känslan i kameran är det viktigaste när man ska börja fotografera. kvittar vilken kamera du köper, alla kommer kunna ge dig fina bilder den dagen du börjat lära dig lite.

Åk och känn på alla märken som du kan hitta, inrikta dig inte bara på canikon utan känn på pentax, olympus, sony, fujifilm etc.

Jag har själv en Sony. Fördelen med dessa instegare är att du får väldigt mycket kamera för pengen.. Är man van vid en kompaktare så kommer man ha väldigt kul med deras live view dessutom.

fördelarna med sony (och många av de andra mindre kända kameramärkerna)
1. är att bildstabiliseringen är inbyggd i huset, kvittar vilket objektiv du har på. SSS (super steady shot) finns alltid tillgängligt.

2. du kan köpa alla objektiv med AF och A-mount från och med 1985. därav så kan du få objektiv i proffskvalité för bara några tusenlappar. Ofta med minst samma specs som de bästa objektiven som finns nya idag.

3. även nya objektiv är billigare och har en stabilare konstruktion då det inte behöver vara IS/Vr inbyggt i dom.

4. du får marknaden bästa live view med vinklingsbar skärm, även om man inte anser att detta är något att ha så är det ett plus. du kan fota ovan folkmassor och ifrån marken utan att behöva kolla i sökaren. Du kan dessutom se direkt hur bilden kommer att bli komponerad ljusmässigt beroende på vad du har för bländare och slutartid.

5. Du får en kamera som är lite större i greppet än konkurenterna. Detta bidragar till att du håller kameran stadigare och mer ergonomiskt.

Nikon har ett lite krampaktigt grepp enligt mig. Canon har ett bra grepp men som ofta är för litet på instegsmodellerna. Detta är självklart individuellt och därför måste du åka och känna på de olika kamerorna. Om du har dåligt med pengar så köp beg. men skicka aldrig efter utan att ha kollat på grejerna.

Pandy
0

Alltså, ja har inte knäppt med en D40 innan och ja har en D60…tror inte skillanden är stor, skärpan verkar lite bättre på D40 än på D60 om ja förstår alla andras kommentarer, men köp de du har råd med och gillar bäst:)