Vågor i fokus
Blåste en sydlig vind här i Karlstad i morse så jag tog med mig kameran ut för att fotografera ett favoritobjekt, vänervågor. Svårt då förutsättningarna (väder och vind) ofta ställer till det, men även rörliga objekt som aldrig förvarnar om vart bästa bilden kan tas. Här följer några bilder iaf, hyfsade. Men det var första gången jag hade min EOS 350D och kraftig zoom med mig. Tar ett tag att lära sig tekniken. Men man lär så länge man lever
Första bilden visar en våg som slår mot ett skär i förgrunden. Men det är bakgrunden som jag ville åt, där solen glimtade till och sjön i sin rätta bemärkning gick vild, många många kilometer bort.
300 mm, f 5,6 1/200 ISO 200.
Här är en close up på fyren, som ligger många kilometer ut. Solen glimtade till och jag fick en klassisk "våg bryter över fyr-bild" där en Vänervåg slukar fyren med sitt vita skum.
300 mm, f 5,6, 1/250, ISO200
Till alla bilder har jag använt telekonverter på x2. Inget stativ.
Misstaget jag gjorde var att inte öka ISO värdet och därmed få ned slutartiden mer, många bilder blev nämligen suddiga. Men det är väl kanske inte så konstigt när man fotar objekt som är många kilometer bort. Lärde mig iaf läxan att vara noggrann i förberedelsen och välja ut bra platser att fota från. Men även lärde jag mig att foto "rakt framifrån" inte blev så dåliga som jag först trodde. Men som alltid är det enormt svårt att framställe väldigheten i en våg som kommer rullandes mot en…Hoppas det framgick någorlunda med dessa exempel iaf.
#2 Var ju riktigt häftig :D
mvh Martin

Cool, blev du blöt??
Härliga bilder. Jag gillar särskilt fyren. Om det går kan du prova att använda kortare slutartid en annan gång. Det blir ganska häftigt att frysa vattendropparna när man fotograferar stänk.
Vänliga hälsningar
Niklas