Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1030 ggr
silfwerax
0

Objektiv till Canon

Idag har jag ett Sigma 18-200 f/3,4-5,6

Vill gärna ha ett macro med lite mer ljus så jag kan ta bilder inomhus också.

Är villrådig och dessutom har jag itne en susning om vad förkortnignarna står för.

Kikade i Foto denna månaden där de skriver om 123 olika objektiv.

Har kikat på detta EF 50 mm f/2,5 Macro

Vad betyder EF och vad betyder avbildningsskala 1:2?

Någon sa åt mej att istället ta ett 100 mm

Så i denna tidning finns det ett som de säger Toppklass/mycket prisvärt på.

Tokina AT-X PRO D 100/2,8 Macro

Kan någon förklara Bokstäverna för mej och kanske skilnaden på dessa objektiv.

Ja, alla förstår ju att jag är nybörjare, kan inget… men kamerna hänger liksom med överallt.

Är en EOS 450 D

Tusen tack för all hjälp

UlrikaG
0

SKall försöka svara så gott jag kan.

EF innebär att optiken passar Canons alla hus, din 450D till 1Ds Mark III.

EF-S passar endast instegssegmentet och semiprosegmentet, dvs 300/350/400/450D och 10/20/30/40/50D, INTE 5D och uppåt.

Avbildningsskala 1:1 innebär att objektet avbildas i naturlig skala.

50 mm står för brännvidden, dvs hur långt man kommer med objektivet. 50 mm ses som normalt, det ögat uppfattar. En mycket bra brännvidd för bl a porträtt och som vardagsoptik.

100 mm är ju då den dubbla brännvidden, oftast är det att föredra när det gäller macrofotografering då man inte behöver krypa in i objektet, du kan hålla lite mer avstånd med längre brännvidd. Detta passar även det bra som porträttoptik.

Jag kanske rör till det lite för dig, ber om ursäkt då.

Vad förkortningarna AT-X PRO D står för exakt vet jag inte (och då äger jag ändå denna optik), men D står för att den är designad för Digitala hus, men passar analoga likaså.