Svartvit porträtt
Tja!
Längesen man skrev här, men läser gör jag varje dag!
Nu är det iallafall dags att be om lite reaktioner kring den här bilden. Själv har jag ett ton klagomål på den.
Dom största är att jag kunde ha lagt ner mer jobb på kanterna runt modellen, sen är jag fortfarande tveksam till svart som bakgrund. Likaså kunde hennes hår ha fixats lite innan, men detta är från en fest och hon var inte medveten om kamerans närvaro. Men mitt största problem är att jag inte kan kategorisera bilden! Är det ett fint porträtt? Ett sorgset? Ett allvarligt?
Säg vad ni tycker. Ska ni ge kritik, så säg vad som ska göras annorlunda/bättre, likaså om beröm ska ges. Motivera berömmet!
/K.Räsen

FM, kul att du läser här varje dag, och hoppas nu du tar mina förslag till dig. Tänk på att det här är vad jag tycker och du eller andra kanske inte delar min uppfattning.
Urklippningen känns gjord med en trubbig sax, för skarp kant, lägg till mer ludd.
Ögonvitorna är för playboyvita.
Beskärningen känns en aningens för tajt framför henne, lägg på den ytan du har bakom hennes hår framför henne istället.
Örat känns för kraftigt belyst, den kan du mörka ned i Photoshop. Som NYI's lärare sa till mig - du känner inte igen en person på deras öron utan det är ögonen som är viktigast.
Poseringen är klockren, om hon hade tittat till dig, lett lite då hade du haft en väldigt snyggt porträtt.
Hälsningar
Robert
Robert, jag la den här för att få veta vad jag kan göra bättre, och vad jag ska tänka på. Allt för att lära mig.
Och jag sitter redan o korrigerar!
Wow! Nu när jag sitter o fixar så ser jag att jag inte alls behöver den tunna ljusa linjen runt hennes ansikte.
Runt håret dock? Är det bara jag som tycker det ser bra ut?

Den tunna ljusa linjen är för trubbig, den behöver du inte alls. Du kan utelämna den helt, i annat fall ser det ut som om du har klippt med en sax från en tidning.
Hälsningar
Robert
Dåså Robban. Nu har jag följt dina råd till punkt o pricka så gott jag kan. Och här är resultatet av det:
Edit: Snart har jag det. Fick inte med alla lager ser jag..
Edit igen: Nuså.
Hmm ser tyvärr ingen bild. =(
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Är nöjd själv nu.
Egentligen är jag av egen skola där jag tycker att kortet ska tas med kameran och bli bra utan PS. Men, sånt här är ok att fixa. Dock är ju som sagt detta kortet inte nåt att använda sig av egentligen.
Jag har nu frågat Sarah om hon inte ska komma över och modella lite. Så jag får väl se om det inte kan bli bättre poser på henne snart.

#9, kul, jag tror hon blir en bra modell. Försök att få henne till att bli avslappnad, prata med henne och gör så att hon känner sig bekväm framför kameran.
Hälsningar
Robert
Jag tycker det blev bättre när du gjorde om bilden, då blev den riktigt bra!

Håller med föregående talare om att kortet blev bättre till slut. Hoppas att det blir en lyckas session och vi får se resultatet.
Hälsningar
Alexander Isaksson
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson

Hvis vi ser bort i fra at du syns at et bilde ikke skal redigeres for mye i PS
, så kunne det kanskje vært lagt på et svakt Gaussian Blur Filter. For å myke opp det litt harde lyset…
#13 Intressant idé som inte slagit mig. Tyvärr har jag bara paintbrush här på jobbet, men du är välkommen att själv lägga på ett blur, och sen lägga upp bilden så vi kan få se.

#14, jag tror du hittar det filtret i painbrush oxå, det kallas för oskarp mask eller liknande.
Robert